فارین پالیسی نوشت: با وجود چالش‌های امنیتی در جنوب، شرق و شمال اسراییل، یک متحد غیرقابل پیش‌بینی در واشنگتن و اتهامات قضایی وارده به نخست‌وزیری، طبق نظرسنجی های به عمل آمده، انتظار می‌رود حزب نتانیاهو یعنی لیکود، پیروز انتخابات باشد. این به معنی تمدید نخست‌وزیری نتانیاهو برای چهارمین بار پیاپی و در مجموع پنجمین بار خواهد بود که در تاریخ سیاسی اسرائیل بی‌سابقه است.

همچنین انتظار نمی‌رود شاهد تحول خاصی در سیاستگذاری ها باشیم از جمله طرح پیشنهادی ترامپ برای صلح فلسطینیان با اسراییل. گفته می‌شود پیگیری این طرح به پس از انتخابات اسراییل معوق شده است. نتانیاهو باوجود گذراندن یک دوره پردردسر چهار ساله با کابینه فعلی، اعلام کرده قصد دارد عیناً همین کابینه را برای دوره بعد نیز معرفی کند. با این حال نتانیاهو و سایر رهبران احزابی که در دولت ائتلافی او حضور دارند، هنگامی که تصمیم به انحلال پارلمان گرفتند، به خوبی واقف بودند که از حالا تا انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹ با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد. اما این تصمیم برای برگزاری انتخابات زودرس با وقایعی که یکی دو ماه پیش در جریان بود، متضاد است. در ماه نوامبر پس از بالا گرفتن تنش‌ها در غزه، استعفای وزیر دفاع و اولتیماتوم های صادره از سوی احزاب دست راستی، نتانیاهو تصمیم گرفته بود از تمام قدرت سیاسی خود برای به تعویق انداختن انتخابات استفاده کند.

او یک ماه پیش گفته بود: «ما در بطن یکی از پیچیده‌ترین دوران امنیتی کشور هستیم و در چنین زمانی نباید دولت را سرنگون کنیم. در این زمان برگزاری انتخابات زودرس، غیرمسئولانه است. یک سال تمام به زمان انتخابات باقی مانده است». پس چه چیزی تغییر کرده است؟

یکی از دلایل اصلی برگزاری انتخابات پیش از موعد، به سر آمدن مهلت تصویب لایحه خدمت اجباری سربازی است که مدت‌های مدیدی مورد بحث در دولت بوده است. دیوان عالی با اشاره به خلاف قانون اساسی بودن آن، مانع تلاش‌های پیشین برای تصویب آن شد و تا نیمه ژانویه به دولت مهلت داد تا یک راهکاری سازشکارانه جدید برای آن بیابد. احزاب محافظه‌کار سنتی که بخشی از دولت ائتلافی نتانیاهو هستند، تهدید به مخالفت با این طرح کرده بودند چراکه در جوامع سنتی اسراییل، با اعزام جوانان به خدمت اجباری ارتش همواره مخالفت می‌شده‌است.

در پایان، دو حزب مخالف حمایت خود از این لایحه را پس گرفتند که به معنی عدم شانس تصویب آن و نیاز به برگزاری انتخابات زودهنگام بود؛ اقدامی که دولت آن را نقض مسئولیت ملی و بودجه‌ای احزاب دانست. در عین حال هفته گذشته نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دادستانی قصد دارد کیفرخواست هایی علیه نخست‌وزیر صادر کند که اتهام سنگین رشوه‌گیری نیز در میان آنها دیده می‌شود.

رویون هاران از دانشگاه عبری بیت‌المقدس می‌گوید: «آشکار است که نتانیاهو این قضیه را تهدیدی جدی برای خود می‌داند. در آستانه انتخابات، آخرین چیزی که می‌خواهد، احتمال تحت تعقیب قرار گرفتن از سوی دادستان است. او می‌خواهد از شر این دردسر خلاص شود. می‌خواهد به دادستانی کل این پیام را بدهد که قبل از تصمیم به متهم کردن من، یادتان باشد که مردم اسراییل برای چهارمین بار پیاپی من را برگزیده‌اند... شما اجازه ندارید نتایج یک انتخابات دموکراتیک را نادیده بگیرید».

هنوز معلوم نیست که دادستانی به زمانبندی خود برای اعلام اتهامات نتانیاهو در بهار آینده پایبند بماند. انتظار می‌رود احزاب مخالف خواستار رسیدگی کامل به اتهامات نتانیاهو پیش از برگزاری انتخابات پیش از موعد شوند و متحدان نتانیاهو نیز آن را یک توطئه علیه دولت بدانند.

رقبای نتانیاهو در انتخابات، احزاب دست چپ و میانه‌رو هستند که علی‌رغم شانس کمی که طبق نظرسنجی ها دارند، با اعتماد به نفس به رقابت ادامه می‌دهند. یکی از رهبران اپوزیسیون به نام لیونی از حزب اتحاد صهیونیست توییت کرده: «از حالا به جای روز انتخابات بگویید روز تحول» که نشانه اراده اپوزیسیون برای پایان دادن به دوران طولانی حضور نتانیاهو در دولت است. اما او برای تشکیل ائتلافی از مخالفان که بتواند با حزب نتانیاهو رقابت کند، تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

یکی از اعضای اپوزیسیون معتقد است که اتحاد مخالفان در حد یک شایعه است چراکه هنوز نامزد واحدی برای پست نخست‌وزیری ندارند و دارای اختلاف در تفکر ایدئولوژیک هستند.

یک گزینه محتمل برای مخالفان، ژنرال بنی گانتس است که رهبران احزاب عمده مخالف به او روی آورده‌اند هرچند شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه او قصد دارد حزب خودش را تاسیس کند و به این ترتیب دست کم کسب یک کرسی مهم در کابینه را برای خودش قطعی کند. همچنین نظرسنجی شبکه دو اسراییل نیز به این نتیجه رسیده که اگر او با نفر دوم گزینه احتمالی مخالفان، یش آتید ائتلاف کند، شانس بیشتری برای کسب چند مرسی در کابینه نتانیاهو خواهند داشت.

در نهایت می‌توان انتظار داشت که طی سه ماه آینده، اتفاقات زیادی رخ دهد. حماس در غزه می‌تواند نتانیاهو را به جنگی بکشاند که خواهانش نیست. کرانه باختری نیز متعاقب حملات اخیر، ممکن است صحنه بروز خشونت‌های بیشتری شود. و حزب‌الله در لبنان و ایران در سوریه نیز پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه، ضربه بیشتری به تل اویو خواهند زد.

در هر حال، انتخابات پیش رو، متعلق به نتانیاهو خواهد بود و وجهه عمومی او نه فقط به عنوان یک نخست‌وزیر، بلکه وزیر دفاع (جنگ) و وزیر امورخارجه نیز بر اعتماد به نفسش افزوده است. با این حال اپوزیسیون نیز ناامید نیست. یکی از فعالان مخالف می‌گوید: «برایم عجیب است که پس از وقایعی مانند برگزیت و انتخاب ترامپ، بازهم همه انتخاب نتانیاهو را مسلم می‌دانند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.