عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حوادث اخیر این کشور را صادر کرد.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) بدون ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص تنها اعلام کرد، محمد احمد سالم، وزیر دادگستری سودان ریاست این کمیته را بر عهده خواهد داشت.

مریم الصادق المهدی، معاون حزب اپوزیسیون "الامة" سودان اظهار کرد: مسؤولان سودانی زینب الصادق المهدی، دختر الصادق المهدی، رهبر این حزب را در اعتراضات اخیر این کشور بازداشت کردند.

همچنین خبرگزاری سونا به نقل از هاشم علی عبدالرحیم، سخنگوی پلیس این کشور اعلام کرد، به غیر از برخی حوادث در دو استان خارطوم (مرکز) و سنار (در جنوب شرق سودان) که تلفات انسانی و خسارات مالی نداشتند، آرامش نسبی در استان‌های کشور برقرار است.

این در حالیست که کمیته مرکزی پزشکان سودان که یک نهاد مستقل در این کشور است، روز دوشنبه تعداد زخمی‌ها در جریان اعتراضات در خارطوم را هشت مورد اعلام کرد.

این مرکز در بیانیه‌ای گزارش داد، برخی از تظاهرکنندگان از ناحیه سر و لگن هدف گلوله قرار گرفته‌اند و یکی از معترضان نیز دچار شکستگی دست شده است و چندین مورد نیز مشکل تنفسی در پی شلیک گاز اشک‌آور داشتیم.

اعتراضات در سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با وخامت شرایط معیشتی در برخی شهرها از جمله خارطوم آغاز شد.

خارطوم روز پنج‌شنبه تعداد کشته‌های این اعتراضات را ۱۹ تن اعلام کرد.

دولت سودان همچنین گزارش داد ۲۱۹ غیرنظامی و ۱۸۷ نیروی وابسته به این دولت در جریان اعتراضات اخیر زخمی شدند.

عمر البشیر در سخنرانی که به مناسبت شصت و سومین سالگرد استقلال سودان داشت، گفت: کشور به دلایل داخلی و خارجی شرایط اقتصادی بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد و در این شرایط گروه بزرگی از مردم تحت فشار هستند.

در این راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه با اشاره به اینکه تحولات سودان را با نگرانی دنبال می‌کند، از خارطوم خواست تحقیقات جامعی را درباره فوتی‌ها و نیز اقدامات خشونت‌آمیز رخ داده در جریان این اعتراضات آغاز کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.