سازمان برنامه و بودجه با انتشار اخبار جداگانه درخصوص بودجه سلامت، کاهش وابسته بودجه به نفت، اعتبارات سازمان صدا و سیما و قیمت حامل های انرژی توضیحاتی داد.

بودجه سلامت نسبت به سال ۹۱، چهار برابر رشد داشت

براساس این گزارش رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتبارات بودجه عمومی سلامت در قوانین بودجه کشور از رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به رقم ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده که نشان دهنده رشد چهاربرابری بودجه سلامت است.

حمید پوراصغری افزود: اعتبارات وزارت بهداشت و درمان‌ در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، ۱۲ درصد افزایش یافته است در حالی که رشد بودجه عمومی کشور حدود هشت درصد رشد داشت.

وی اظهار داشت:‌ در این لایحه اعتبارات منابع عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی و هزینه های مربوط به بیماران خاص به ترتیب ۲۱ و ۷۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: هزینه بیماران خاص در لایحه بودجه سال آینده سه هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال است.

وابستگی بودجه ۹۸ به نفت ۲۸ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: وابستگی به منابع حاصل از فروش نفت در سال آینده حداقل ۲۸ درصد کمتر از امسال است.

محمدباقر نوبخت افزود: درآمد دلاری نفت در بودجه سال آینده با احتساب نرخ هشت هزار تومانی ارز در سامانه نیما ممکن است درآمدهای نفتی را از نظر ریالی بزرگ نشان دهد اما وابستگی به نفت کم شده است.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ سهم دولت از درآمد نفتی ۲۷ میلیارد دلار است، گفت: در بهترین شرایطی که برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده درآمد نفتی دولت ۲۱ میلیارد دلار است؛ یعنی وابستگی نفت در سال آینده حداقل ۲۸ درصد نسبت به سال جاری کمتر می‌شود.

معاون رییس جمهور گفت: دلیل طرح محاسبه اغواکننده افزایش درآمدهای نفتی این است که سال گذشته هر دلاری که به دست می آمد در ۳۵۰۰ تومان ضرب می‌شد (نرخ تسعیر ارز)، اما در سال آینده بخشی از آن برای تامین کالاهای اساسی با نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومان و حدود هفت میلیارد دلار با نرخ ارز هشت هزار تومانی نیما محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع ممکن است درآمدهای نفتی را از نظر ریالی بزرگ نشان دهد، اما اصل وابستگی به نفت در سال آتی از امسال حداقل ۲۸ درصد کمتر است.

مذاکره ای برای افزایش اعتبار بودجه صدا و سیما نشده است

همچنین این روزها اخباری درخصوص اینکه بودجه سال آینده حاصل لابی گری با رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا باج دهی به برخی دستگاه ها همچون صدا و سیما برای مقابله با اعتراض ها منتشر شده است.

براین اساس سازمان برنامه و بودجه در توضیحاتی اعلام کرد که رشد پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۳۹۸ برای سازمان صدا وسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ناشی از افزایش حقوق و مزایای تصریح شده در بخشنامه بودجه بوده و هیچ رشدی بابت انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های این ۲ دستگاه اجرایی منظور نشده است.

برابر بخشنامه بودجه، اعتبارات حقوق و مزایای پرسنلی برای سازمان صدا و سیما ۸۸۵ میلیارد ریال پیش بینی شده است. همچنین اعتبارات موضوع افزایش پوشش استانی، توسعه کمی و کیفی برنامه های تولیدی، مستند و فیلم ها، سریال های فاخر و تولید بازیهای رایانه ای صدا و سیما به میزان ۸۷۵ میلیارد تومان حذف شده است.

اعتبار سازمان صدا و سیما در لایحه بودجه سال آتی، ۱۹ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار ۲۷ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریالی امسال ۲۸ درصد کاهش یافته است.

قیمت حامل های انرژی تغییری نکرده است

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، منابع حاصل از فروش فرآورده های نفتی و گاز طبیعی بدون افزایش قیمت آنها و معادل قیمت های امسال محاسبه شده است و افزایش مبلغ مربوط به صادرات فرآورده های نفتی مربوط به نرخ تسعیر ارز است.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اگرچه براساس ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، قانون هدفمندی یارانه ها، دولت می تواند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد؛ اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در این خصوص اقدامی انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه توسط رییس جمهور با سقف ۱۷ تریلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.