حناچی در طرح سه شنبه بدون خودرو صبح امروز (سه شنبه) مسیر میدان توحید تا میدان ولیعصر (عج) را همراه با خبرنگاران با دوچرخه رکاب زد.

پیروز حناچی ۶ آذر ماه امسال و زمانی که سرپرست شهرداری تهران بود به طور رسمی اعلام کرد به سه شنبه های بدون خودرو پیوسته است.

وی در یک ماه و نیم گذشته هر سه شنبه با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد و مدیران شهری را نیز به این کار تشویق کرده است.

سه شنبه هفته گذشته نیز حناچی با استفاده از تاکسی و اتوبوس به کارگاه مترو دولت آباد رفت و عصر آن روز با دوچرخه برای شرکت در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راهی بهارستان شد.

توسعه ایستگاههای دوچرخه

این اقدام نمادین شهردار تهران در حالی این روزها خبرساز شده که مطالبه برای در اختیار گذاشتن دوچرخه با قیمت مناسب تر به مردم یا اختصاص یارانه برای تهیه دوچرخه مورد مطالبه قرار دارد و شهردار پایتخت می گوید که نمی تواند با اختصاص یارانه کمک کند شهروندان بتوانند دوچرخه را ارزان تر تهیه کنند اما تلاش دارد که ایستگاههای دوچرخه که این وسیله نقلیه را به شهروندان به صورت کرایه ای در اختیار آنان می گذارد توسعه دهد.

حناچی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی کاهش آلودگی و بیماری شهروندان را در پی خواهد داشت، گفت: یکی از اقدامات کاهش آلودگی هوا توسعه ناوگان مترو، حمل ونقل عمومی و ایستگاههای دوچرخه در سطح پایتخت است.

شهردار تهران همچنین اظهارداشت: توسعه حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش ۴۰ درصدی دیابت در جامعه کمک کند که در این خصوص بخشی از خیابان های تهران از جمله کریمخان و بلوار کشاورز و ایرانشهر به ایستگاه های عمومی دوچرخه مجهز شدند.

وی در پاسخ به این سئوال که قیمت بالای دوچرخه های باتری دار برای خانواده ها مقرون به صرفه نیست و در این خصوص چه برنامه دارید؟ گفت: شهرداری اینک با تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان دوچرخه مذاکراتی کرده است و باید کمک کنیم این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد تا دوچرخه های باتری دار ارزان تر عرضه شود.

شهردار تهران ادامه داد: راه اساسی برای ارزان شدن دوچرخه های برقی تولید آن در ایران است و ازجمله گره های اساسی ما در این خصوص باتری های این وسایل عمومی به شمار می رود که بتوان به جای وسایل کاربراتوری دوچرخه های عادی- برقی و موتور سیکلت های برقی جایگزین شود.

حناچی در این پاسخ به سوالی مبنی براینکه شهرداری اعتباراتی به صورت یارانه برای خرید دوچرخه شهروندان در نظر گرفته است یا خیر؟ افزود: به شکل یارانه هیچ گونه برنامه ای نخواهیم داشت بلکه تلاش داریم تا به صورت کرایه ای دوچرخه هایی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

واکنش ها به دوچرخه سواری آقای شهردار

استفاده شهردار تهران از دوچرخه با حاشیه های زیادی همراه بوده است؛ از جمله آنکه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران همان اوایل پیوستن حناچی به پویش سه شنبه های بدون خودرو از این مساله انتقاد و از حناچی خواست تا زمانی را برای دوچرخه سواری صرف می کند به پیگیری امور شهری بپردازد.

البته شهردار تهران نیز در پاسخ به این واکنش ها عنوان کرد استفاده از دوچرخه در مقایسه با سایر وسایل زمان چندانی نمی گیرد.

پاسخ شهردار به واکنش ها

حناچی همچنین در نخستین اجلاس فرصت های سرمایه گذاری شهر تهران در پاسخ به این واکنش ها و نیز توضیح درباره اقدام خود گفت: سه شنبه ها با استفاده از دوچرخه به محل کار می روم تا تقاضایی را رقم بزنم که نظام مدیریت شهری را وادار کند این موضوع را به رسمیت بشناسد.

وی با بیان اینکه براساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان ۷۰ درصد مردم آلودگی هوا و ترافیک را مهمترین مساله تهران و حتی قبل از مسائل اقتصادی می دانند اظهارداشت: در شهری که سه میلیون موتورسیکلت، دوچرخه و تعداد زیادی خودرو در حرکتند باید توسعه استفاده از دوچرخه یکی از محورهای اصلی کار ما باشد.

کارهای فرهنگی خوب است اما...

کارشناسان اجتماعی و شهرسازی می گویند اجرای موفق چنین طرح های فرهنگ سازی در گرو ایجاد زیرساخت های لازم در شهر تهران به لحاظ شهرسازی و فرهنگی است.

دکتر کرامت الله زیاری استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه تهران حرکت شهردار تهران را خوب توصیف و خاطرنشان می کند: این حرکت در ترویج فرهنگ دوچرخه سواری بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک موثر است تصریح کرد: ظرفیت استفاده از دوچرخه در تمام نقاط تهران وجود ندارد.

زیاری افزود: این ظرفیت در جاهایی وجود دارد و در جاهایی باید ایجاد شود.

وی یادآور شد: این مساله باید در شرح خدمات، طرح های تفصیلی و جامع و با تغییرات شکل در نوسازی بافت های فرسوده ایجاد و به یک فرهنگ شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: این اقدامات باید سلسله مراتبی انجام شود و به شهرهای جدید نیز توسعه داده شود.

درحالی که کارشناسان اینچنین حرکت های فرهنگی را مناسب ارزیابی می کنند اما معتقدند انجام این اقدامات بدون تزریق اعتبار مناسب و نیز مدیریت لازم بر فرآیند توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.