سرهنگ محمدرضا اکبری درباره کلاهبرداری به روش فروش اشیاء عتیقه و تقلبی اظهار داشت:  این شگرد به خاطر استفاده فرد کلاهبردار از عنوان جعلی چوپان برای خود، به شگرد (چوپان دروغگو) مشهور شده است.

وی با بیان اینکه کلاهبردار با ارسال پیامک برای مردم به قصد فروش سکه های عتیقه طلا از آن ها کلاهبرداری می کند، افزود: این شگرد چند سالی است از سوی کلاهبرداران مورد استفاده قرار می گیرد و شهروندان با وجود هشدارهای پلیس همچنان فریب چوپانان دروغین را می خورند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا درباره شیوه و شگرد این کلاهبرداران خاطرنشان کرد: عده ای کلاهبردار با ارسال پیامکی با عنوان اینکه "من چوپانی از عشایر فلان شهر هستم و حین چرای گوسفندان به خمره ای پر از سکه های قدیمی و تعدادی مجسمه طلا بر خوردم و شماره موبایل شما را با استخاره از روی قرآن پیدا کردم من کسی را نمی شناسم بیا این ها را بفروش ۵۰ مال شما و۵۰ مال من"، اقدام به کلاهبرادری می کنند.

وی ادامه داد: فرد در آخر به خاطر اینکه مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند سوگند یاد می کند و معمولا می گوید" شما را به ابوالفضل اگر به کسی بگویی ... لذا با این شیوه افراد ساده لوح را فریب داده و مجبور به تماس با فرد کلاهبردار می کند.

سرهنگ اکبری بیان کرد: در ادامه نیز در محلی که کلاهبردار از قبل مشخص کرده است تعدادی سکه اصیل قدیمی به فرد نشان داده و اگر قصد خرید داشت داخل یک کیسه سربسته مقدار قابل توجهی سکه تقلبی و غیر اصیل به وی در قبال مبلغ هنگفتی می فروشد.

وی اضافه کرد:  همچنین فرد شیاد در هنگام  معامله و تحویل سکه ها چنین وانمود می کند که احتمال دارد دستگیر شویم لذا خریدار را مجبور می کند که سکه ها را بعداً بازدید و مشاهده کند و در ادامه بعد از مراجعه خریدار به منزل متوجه می شود مورد سوء استفاده و کلاهبرداری واقع شده و تعداد قابل توجهی سکه تقلبی به وی فروخته شده، همچنین در برخی موارد ممکن است در این معامله ها جان خریداران به خطر بیفتد.

این مقام انتظامی، طمع و ساده انگاری مال باختگان هنگامی که با چنین پیشنهادهای اغوا کننده ای روبه رو می شوند و همچنین عدم توجه و آشنایی عموم مردم با اجناس قدیمی از جمله سکه و دیگر اشیاء قدیمی را از جملع عوامل زمینه ساز این شیوه از کلاهبرداری عنوان کرد.

وی در ادامه با هشدار به شهروندان توصیه کرد: پیشنهادهای ارائه شده درباره معاملات سکه های طلای قدیمی، خاک طلا و اشیاء عتیقه ممکن است دامی برای فریب شما باشد؛ در این گونه موارد بدون انجام بررسی های لازم و گرفتن مشاوره از اهل فن اقدامی نکنید.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: اگر پیامکی برای خرید اشیای با ارزش، به ویژه از طرف افراد ناشناس دریافت کردید، مراقب باشید زیرا پیامک فوق قطعاً از طرف فردی کلاهبردار ارسال شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.