هیئت مستقل تحقیقات انگلیس از مسؤولان عربستانی خواست به این هیئت اجازه دهند با فعالان زن محبوس در زندان‌های این کشور دیدار کند.

چند ماه قبل در پی انتشار اخباری از شکنجه شدن این فعالان عربستانی، تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلیس یک کمیته ویژه تحقیقات را برای بررسی شرایط بازداشت آنها تشکیل دادند.

ریاض بارها مساله ضرب و شتم و شکنجه فعالان زن در زندان‌های این کشور را تکذیب کرده است.

کمیته پارلمانی انگلیس در نامه‌ای از سفارت عربستان در لندن خواست، امکان ملاقات آنها با این زندانیان را فراهم کند.

این نمایندگان پارلمان انگلیس در نامه خود ابراز امیدواری کردند که بتوانند با سفر به عربستان به صورت مستقیم از خود این زندانیان مدارکی جمع‌آوری کنند، همچنین آنها می‌خواهند با مسؤولان بازداشت این فعالان مصاحبه‌ای داشته باشند.

آنها در ادامه گفتند: امیدواریم پس از اتمام تحقیقاتمان بتوانیم به عربستان در جلب دوباره اطمینان جامعه جهانی و تایید پایبندی این کشور به اجرای اصلاحات و حمایت از فعالان صلح‌جو و حامی اصلاحات کمک کنیم.

کریسین بلانت، رئیس این کمیته در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه خبری الجزیره با اشاره به وجود برخی اطلاعات درباره شکنجه و تعرض به زنان فعال در حوزه حقوق زنان گفت: ما این موضوع را عادلانه بررسی خواهیم کرد و گزارش‌هایی را درباره این مساله ارائه خواهیم کرد، این کمیته فرصتی برای عربستان در جهت همکاری با ما محسوب می‌شود.

طبق گزارش نهادهای حقوقی بین‌المللی، عربستان در مه ۲۰۱۸ روند بازداشت‌ها در این کشور را آغاز کرد که شامل ۱۷ فعال برجسته حوزه حقوق زنان بود.

ریاض این فعالان را به آسیب زدن به منافع عالی این کشور و حمایت مالی و معنوی از عناصر متخاصم در خارج این کشور متهم کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر دسامبر گذشته از ریاض خولاست به کارشناسان و ناظران بین‌المللی و مستقل اجازه ورود به این کشور و دیدار با فعالان یاد شده را بدهد.

وزارت رسانه عربستان در بیانیه‌ای گزارش‌های بین‌المللی منتشر شده درباره شکنجه و تعرض به فعالان زن را تکذیب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.