خبرگزاری آناتولی نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با یکدیگر گفت‌وگوی دوجانبه داشتند. انتظار می‌رود در این سفر به آنکارا، دو طرف قراردادهای همکاری در حوزه های مختلف امضا کنند.

اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور عراق بعد از دیدار دوجانبه اعلام کرد: ترکیه از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کامل داشته است. حمایت از وحدت ملی، تحقق ثبات و امنیت اساس سیاست ما در قبال عراق است. ما متعهد شده‌ایم که پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق بدهیم.وی با اشاره به چالش آب گفت: همکاری‌ها برای حل مشکل آب میان دو طرف باید گسترش یابند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت و اقتصاد گفت: حجم تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۶ میلیارد دلار رسید.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: یکی از موضوعات مشترک مساله امنیت است. گروه‌هایی مثل داعش، پ.ک.ک و فتو هم برای ترکیه و هم برای عراق تهدید محسوب می‌شود. در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنیم. در این زمینه در آینده همکاری‌ها را با عراق گسترش خواهیم داد.وی اظهار کرد: باید طی سال ۲۰۱۹ سطح مبادلات تجاری خود با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

برهم صالح نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما پیام دوستی و همکاری خود را به مردم ترکیه ابلاغ می‌کنیم.صالح گفت: عراق در آستانه مرحله جدیدی یعنی بازسازی‌ها و به دنبال تحقق همکاری‌های استراتژیک با ترکیه است.

رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ما به قیمومیت خارجی نیاز نداریم، مردم ما می‌توانند برای پایان دادن به درگیری‌ها به شکلی که در راستای منافع دو کشور باشد، با یکدیگر همکاری کنند.وی افزود: ما به توافقی جامع با ترکیه برای رسیدگی به مسایل مختلف دو کشور نیاز داریم و از تعیین نماینده‌ای از سوی آنکارا برای بررسی مشکل آب با عراق استقبال می‌کنیم.

برهم صالح در ادامه نیز خبر داد که به زودی نشست کمیته اقتصادی مشترک دو کشور در بغداد برگزار خواهد شد و یک شورای استراتژیک مشترک نیز تشکیل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به اینکه عراق به نقش سازنده آنکارا در بازسازی‌ها در این کشور امیدوار است، گفت: ما در این دیدار به مساله بحران سوریه پرداختیم و بر لزوم اتمام درگیری‌ها در این کشور و اینکه مردم سوریه بتوانند آینده کشور خود را تعیین کنند، تاکید کردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.