وی که صبح امروز وارد آنکارا شده است نخستین دیدار خود را با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه انجام داد. وی همچنین با بینالی ییلدریم رییس مجلس ملی ترکیه نیز دیدار کرد. 

رییس جمهوری عراق در مصاحبه مشترک مطبوعاتی با همتای ترک خود با اشاره به اینکه ترکیه و عراق به دلیل موقعیت های راهبردی خود کارهای بسیاری می توانند انجام دهند ، گفت: مشارکت دو کشور به نفع کل منطقه خواهد بود.

وی در این مصاحبه خواستار حل کامل مساله آب بین دو کشور شد و تعیین نماینده ویژه رییس جمهوری ترکیه برای حل این مساله را یک گام مهم خواند.

صالح با تاکید بر اینکه عراق ضررهای بسیاری از تروریسم دیده و بهای سنگینی برای مبارزه با پدیده پرداخت کرده است خواستار مشارکت ترکیه در بازسازی مناطق مختلف عراق شد.

رییس جمهوری عراق بر لزوم حل مساله سوریه و درنظرگرفتن اراده آزاد سوری ها در تعیین حق سرنوشت کشورشان از نقش مهم ترکیه و عراق در تحقق این امر مهم سخن به میان آورد. 

اردوغان نیز در این مصاحبه با تبریک پیروزی عراق بر تروریست های داعش گفت: وحدت سیاسی عراق و تمامیت ارضی آن کشور؛ تامین آرامش و امنیت آن کشور ، از اهداف سیاسی ترکیه در مورد عراق است. 

رییس جمهوری ترکیه خواستار افزایش تجارت خارجی دو کشور به سالانه ۲۰ میلیارد دلار شد و با اشاره به امضای قرارداد همکاریهای اقتصادی بین دو کشور که در سال ۲۰۱۳ امضاء شده بود خواستار تحقق مفاد آن قرارداد شد.

اردوغان گفت: دو کشور در زمینه نظامی؛ تجاری، اقتصادی و فرهنگی موارد مشترک بسیاری دارند که می توانند با همکاری یکدیگر انجام دهند. 

به موازات دیدارهای رییس جمهوری عراق، وزیر خارجه آن کشور نیز با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود دیدارهایی انجام داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.