اصغر سلیمی درباره اینکه اگر استعفای مسئولان و تحصن نمایندگان بخواهد رویه‌ای برای امتیازگیری شود، این رویکرد به کجا ختم خواهد شد؟، گفت: به نظر من اعضایی که در دولت هستند یعنی وزیران خودشان می‌دانند که بودجه ما  در چه وضعیتی است. قطعا ما اگر بودجه را به قسمتی اضافه کنیم، از بخش دیگر کم خواهد شد. کل بودجه ما یک ظرف است و اینطور نیست که اگر بودجه یک حوزه را زیاد کردیم بتوانیم از منبعی دیگر کمبود به وجود آمده را جبران کنیم.

وی تاکید کرد:‌ کل اعتبارات بودجه کشور ما مشخص است و باید به نحوی باشد که به تناسب وزارت‌خانه‌ها و حوزه‌هایی که وجود دارد این بودجه را عادلانه تقسیم کنیم و بتوانیم آن را تامین کنیم. اگر در حوزه آموزش و پرورش می‌بینیم که این‌قدر مشکلات داریم و این‌همه مدارس فرسوده داریم و اگر می‌یبنیم سیستم‌های گرمایشی مدارس دچار مشکل است، به این دلیل است که برای آموزش و پرورش آنطور که باید و شاید سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم که این شایسته ما نیست.

خیلی از مدارس ما در هزینه زیراکس گرفتن هم مانده‌اند

این نماینده اصلاح‌طلب با بیان اینکه آموزش و پرورش زیربنای توسعه هر کشوری است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و وزارت علوم هردو زیربنا هستند. فرزندان ما که در مدرسه و در مقطع ابتدایی درس می‌خوانند از خانه‌های خوب خود به مدارسی می‌آیند که سقفش ریزش دارد یا ظاهر مناسبی ندارد یا سال‌ها از احداث آن مدرسه می‌گذرد یا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس را نامناسب می‌بینند. این وضعیت این را می‌رساند که ما هنوز آن زیرساخت‌ها را آماده نکرده‌ایم.

این عضو کمیسیون شوراها عنوان کرد: می‌بینیم که خیلی از مدارس ما در پرداخت پول آب و برق و گاز خود مانده‌اند یا در مساله هزینه زیراکس گرفتن مانده‌اند، این‌ها به این دلیل است که ما زیرساخت‌ها را آماده نمی‌کنیم. مثلا ما می‌گوییم که حاشیه‌نشینی انجام نشود اما خیلی از روستاهای ما جاده‌ای برای دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای ما آن سازماندهی را ندارند و آب شرب روستاها مشکل دارد. اگر بخواهیم این زیرساخت‌ها را درست کنیم، قطعا خیلی از مشکلاتی که وجود دارد، برطرف خواهد شد.

استعفای یک وزیر باعث ایجاد انتظارات از وزرای دیگر برای استعفا دادن می‌شود

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد:‌ درست است که وزرا باید چانه‌زنی‌های خود را انجام دهند اما استعفا دادن وزرا باعث می‌شود که فردا معلمان هم انتظار داشته باشند که وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد، کشاورزان هم انتظار پیدا می‌کنند که وزیر جهاد کشاورزی استعفا دهد یا روستائیان هم انتظار پیدا می‌کنند که مثلا برای مسائل آب وزیر نیرو استعفا دهد، درنتیجه بنده این روش را مناسب نمی‌بینم و نباید فرهنگ استعفا برای گرفتن امتیاز باب شود، اما بهداشت و درمان هم جزو اصول اولیه کشور ماست که باید رعایت شود.

سلیمی با بیان اینکه مردم در موارد اورژانس به پزشک و بیمارستان مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: قطعا موضوع تحول سلامت نیاز به بودجه و اعبارات ویژه دارد و اگر بخواهیم همینطور کژدار و مریز برویم شاید این حوزه را هم به جایی نرسانیم.

دانشجویان می‌خواهند مسئولان آگاه شوند که در صورت اشتباه کردن پست‌شان استمرار پیدا نمی‌کند

این نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم درمورد اعتراض دانشجویان در اعتراض به حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد گفت: صدای اعتراضات شنیده می‌شود اما بضاعت مالی کشور ما در همین حد است. یعنی هرجا که بخواهیم سهمیه و اعتبارات را اضافه کنیم، باید از جای دیگر کم کنیم و این باعث می‌شود که صدا در جایی دیگر بلند شود. بودجه ظرفی است که باید به صورت مساوی و حتی نیم‌پر همه از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویان باید خواسته‌شان این باشد که مسئولان در رابطه با این حادثه تنها یک عذرخواهی انجام دهند؟، عنوان کرد: در دنیا رسم است که وقتی مسئولی وظیفه خود را عمدا یا سهوا درست انجام نداده است یک عذرخواهی می‌کند و خیلی جاها خودشان استعفا می‌دهند. این به نظر من رویه خوبی است اما در کشور ما این رسم نبوده و به نحوی است که دانشجویان دوست دارند این فرهنگ‌سازی هم انجام شود تا بقیه مسئولان هم آگاه شوند که همینطور مسئولیت را نگیرند و بگویند ما اگر اشتباه هم کردیم و توجه نکردیم پست و مسئولت ما استمرار پیدا می‌کند.

سلیمی گفت: نظر دانشجویان این است که این یک فرهنگ شود تا افرادی که واقعا مسئولیت خود را به نحو احسن انجام نداده باشند، بدانند که تلنگری به آن‌ها زده خواهد شد و بالاخره یا باید معذرت‌خواهی کنند یا استعفا دهند یا سیستم‌های نظارتی به نحوی باشد که آن‌ها را مجبور به استعفا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.