شاخص بیشتر بورس های اروپایی و آسیایی در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل پیش بینی شرکت اپل مبنی بر کاهش سطح درآمد خود روند نزولی داشت و این پیش بینی نگرانی سرمایه گذاران برای روند کند رشد اقتصاد جهانی را در بر داشت. همچنین بورس های آمریکایی هم در ۲۴ ساعت گذشته یک روز بسیار بدی را تجربه کردند. 

 

 

بر همین اساس شرکت اپل اعلام کرد که انتظار می رود درآمد این شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی تا ۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کند که علت اصلی آن به روند نزولی رشد اقتصادی در چین بر می گردد که فروش محصولات اپل در چین کم رونق خواهد شد. این خبر بلافاصله بازارهای بورس در اروپا و آسیا را تحت تاثیر قرار داد و همچنین ارزش سهام اپل را هم پایین کشید.

بورس های چینی تقریبا یک درصد کاهش داشتند و شاخص بورس هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۳ درصد پایین آمد و این روند نزولی برای شاخص سهام شرکت های فناوری در بورس کاسپی کره جنوبی ۰.۸۱ درصد گزارش شد.

در اروپا شاخص Stoxx Europe ۶۰۰ با کاهش ۰.۷۶ درصدی روبرو شد؛ ضمن اینکه شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن ۰.۵۳ درصد کاهش یافت و شاخص داکس آلمان و کاک فرانسه هم هر کدام به ترتیب با ۰.۵۳ درصد و ۱.۱ درصد اوفت روبرو شدند.   در آمریکا شاخص صنعتی داوو جونز به این خبر با ۶۶۰ واحد کاهش واکنش نشان داد.

علت اصلی کاهش پیش بینی در درآمد اپل به تنش های تجاری میان پکن-واشنگتن نسبت داده می شود. بر پایه این گزارش، کاهش رشد اقتصادی چین و جهان به نظر می رسد که در اطلاعات PMI که شاخصی برای تولید جهانی است، تایید شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.