فرهاد دژپسند در دیدار با آیت الله سبحانی گفت: به رغم تحریم های دشمنان و انواع محدودیت ها، تراز تجاری ۹ ماهه کشور، مثبت بوده است.

وی در این دیدار با بیان اینکه دولت هفته ای دو جلسه اختصاصی با حضور رییس جمهور  برای مدیریت بازار ارز، تورم و نقدینگی و تامین اعتبار واحدهای تولیدی برگزار می کند، اظهار داشت: با این تفاسیر فکر می کنیم بتوانیم روند بازارهای مذکور را به گونه ای مدیریت کنیم که از دغدغه های به حق مردم و مراجع عظام کاسته شود.

 وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۶ درصد در سه ماهه دوم امسال به ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم، این امر را یکی از نشانه های امیدوار کننده بهبود شرایط اقتصادی در نتیجه پیگیری های مداوم دولت عنوان کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر تیم اقتصادی دولت کاملا یکدست بوده و هماهنگیهای کاملی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد، این امر می تواند به امیدواری ها برای رفع مشکلات ناشی از تحریم ها بیافزاید.

دژپسند با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: دشمن برای ضربه به میهن اسلامی ایران فشار اقتصادی وارد می کند و تحریم های شدیدی علیه ما اعمال می کند.وی با اشاره به افزایش فشارهای اقتصادی دشمن در راستای جلوگیری از حرکت نظام اسلامی عنوان کرد: تراز تجاری کالاهای اساسی در حوزه اقتصاد اهمیت بسیاری دارد که در این مورد نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم.

دژپسند اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری سبب شد که در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در عرصه تولید نیز با مشکلاتی روبرو شویم، اما دولت ورود با قدرتی داشت و برای رسیدن به ثبات تلاش ‌های بسیاری را دنبال کرد که در آبان و آذر تورم ماهانه از هفت درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه نباید از آموزه‌های دینی در حوزه اقتصاد غافل شویم، تصریح کرد: در مجموعه وزارت اقتصاد با تشکیل هسته اندیشه ورزی "کاربست آموزه های دینی در حوزه اقتصاد"  تلاش کرده ایم تا به آموزه‌های دینی در بخش‌های مختلف اقتصادی توجه بیشتری داشته باشیم.آیت الله جعفر سبحانی در ادامه این جلسه، طی سخنانی اظهار داشت: در اسلام، اقتصاد، زیربنا نیست اما اصلی بسیار مهم است.ایشان با اشاره برخی اشکالات نظام بانکی، خواستار رسیدگی و توجه بیشتر دولت به رفع مشکلات از جمله هدایت منابع بانکی به سمت فعالیت های تولیدی شد.

ایجاد بیش از سه میلیون و پانصد هزار شغل در پنج سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در دیدار با مکارم شیرازی گفت: براساس سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در پنج سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه دشمن برای سرکوب نظام اسلامی ایران ، در جبهه اقتصادی جنگ را آغاز کرده است، تصریح کرد: دشمن سعی می کند با ابزار اقتصادی به ایران اسلامی فشار دو چندانی واردکند تا نظام را دچار آسیب کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که دولت یازدهم مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شده بود، گفت: دولت با برنامه ریزی جدی توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در زمان شروع به کار دولت یازدهم، تورم بسیار بالا رفته بود و بیم آن میرفت که از ۴۰ درصد نیز فراتر رود، اظهار داشت:  خوشبختانه دولت با اعمال سیاست های صحیح برای حفظ قدرت خرید مردم، موفق شد، نرخ تورم را تک رقمی کند.

وی به دو رقمی شدن و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۹۳ و ۹۶ اشاره کرد و از ایجاد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ظرفیت شغلی در پنج سال گذشته در کشور خبر داد.وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حوزه نظارت بر بازار نیز به دنبال این هستیم که اجحاف در حق مصرف‌کننده به حداقل ممکن برسد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز پس  از سخنان وزیر اقتصاد، خواستار نظارت بیشتر دولت بر عملکرد بانک ها شد.

ایشان ضمن ابراز خرسندی از تلاش های صورت گرفته برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادی منجر به مشکلات سیاسی و فرهنگی می شود.وی با تاکید براینکه مشکلات کشور در هم گره خورده است، تصریح کرد: برای رفع مشکلات متعدد کشور که هر یک به بخشی و گروهی از عوامل داخلی و خارجی ارتباط دارد، نیازمند صبر و اندیشه مقتدرانه هستیم.

این مرجع تقلید با اشاره به خیال خام دشمن مبنی بر سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران ، گفت: خوشبختانه دشمنانی داریم که دچار خیالات و اوهام هستند و هر از گاهی ، تاریخی را معین می کنند که نظام ایران سقوط می کند ولی به لطف خداوند و درایت رهبر معظم انقلاب و مردم، همه این پیش بینی ها خیالی خام و باطل از آب در میآید.

آیت الله مکارم شیرازی توهم و خیالات خام دشمن را یکی از خوشبختی های کشور ایران دانست و گفت: دشمن به دلیل عدم شناخت صحیح از ایران در خیالات خود با پیش بینی های غلط به دنبال  تسلط به این کشور است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تحریم های ظالمانه علیه ایران تصریح کرد: اقدام آمریکا در خروج از برجام و نقض قوانین دنیا عملی ناپسند بود که دشمن با این عمل تلاش کرد که ضربه محکمی برپیکره نظام بزند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه برخی سودجویان داخلی از تحریم های دشمن سوء استفاده کردند، گفت: مردم بر اثر سوء استفاده سودجویان داخلی با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که این مسئله باید به صورت جدی مورد توجه واقع شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی آمارهای اقتصادی که نشان از سوء استفاده سودجویان دارد، بیان کرد: آمارهایی وجود دارد که برخی افراد خاص با استفاده از امکانات موجود، اقدام به صادرات کالا کردند ولی فقط 25 درصد از ارز ناشی از صادرات را وارد کشور کردند و این مسئله جای تامل دارد که باید مشخص شود مابقی ارزها کجا رفته است. وی تاکید کرد: در بحث واردات نیز کسانی هستند که از دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته اند ولی به مردم مطابق با ارز ۱۲ هزار تومانی کالا می فروشند که این عدالت نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به هزینه های گزافی که دولت برای اعتبار موسسات مالی ورشکسته خرج کرده است، بیان کرد: اگر دولت از ابتدا بر عملکرد این موسسات اعتباری نظارت می کرد امروز شاهد این مسائل نبودیم .

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خویش، بحث قاچاق برخی کالاها را در کشور مورد توجه قرار داد و گفت: جای تعجب دارد و این مسئله یک معما است که اینگونه اقدامات با اذن چه کسی صورت می گیرد و چرا جلوگیری نمی شود.

 وی با انتقاد جدی نسبت به کسبه ای که از بالارفتن نرخ دلار سوء استفاده کردند، گفت: این کسبه با بالا رفتن نرخ دلار، قیمت کالاها را افزایش دادند و اکنون که نرخ دلار کاهش یافته قیمت ها را پایین نیاوردند.

این مرجع تقلید افزود: متاسفانه امروز دولت گرفتار مسائلی است که نمی تواند از آن رها شود که از آن جمله می شود به پرداخت یارانه اشاره کرد.

ایشان تصریح کرد: ظاهر پرداخت یارانه با مبلغ ۴۵ هزار تومان، چیزی نیست ولی وقتی ضرب بر شمار افراد دریافت کننده می شود مبلغ کلانی را به خود اختصاص می دهد که می توانست این هزینه برای راه اندازی تولید و ایجاد اشتغال و توسعه استفاده شود.

تسهیلات جدید دولت برای ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان قم از تسهیلات جدید دولت برای ترخیص کالاهای واسطه ای و سرمایه ای از گمرک جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در ادامه سخنان خود در این جلسه که در محل استانداری قم برگزار شد، اعلام کرد: بر اساس مصوبات  آخرین جلسه ستاد اقتصادی دولت، کلیه کالاهای ترخیص شده از گمرکات کشور تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ از پرداخت مابه التفاوت معاف خواهند شد.

وی همچنین از معافیت پرداخت مابه التفاوت کلیه "ماشین آلات" ترخیصی تا تاریخ ۲۶ مرداد ماه امسال بر طبق تصمیم جدید دولت خبر داد.

وزیر اقتصاد همچنین اعلام کرد: تمدید ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تا پایان سال جاری نیز بر اساس تصمیم دولت، قطعیت یافته و نهایی شده است.

وی با اعلام اینکه صادر کنندگان زیر یک میلیون دلار از این امر معاف هستند و صادر کنندگان بالای سه میلیون دلار نیز تنها مکلف به عرضه ۶۰۰ هزار دلار خود از طریق سامانه نیما هستند، افزود: متاسفانه شاهد استنکاف برخی صادر کنندگان از انجام این وظیفه ملی هستیم، در حالی که این پول نه به جیب دولت میرود و نه صرف چیزی غیر از واردات کالا های مورد نیاز می شود که به نفع کلیت اقتصاد کشور، از جمله خود صادر کننده خواهد بود، زیرا تامین قطعات یدکی آنها هم از این طریق، ارزان تر صورت می گیرد.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: ما قبول داریم که در شرایط فعلی، پیدا کردن بازار برای صادرات، کار دشواری است ولی سوال این است، در شرایط افزایش غیر منطقی نرخ قیمت برخی کالاهای اساسی، و در حالی که دولت برای رعایت حال اقشار آسیب پذیر، ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان به این کالا ها اختصاص داده است، چرا باید شاهد حضور همین اقلام در فهرست کالاهای صادراتی کشور باشیم؟

وی تصریح کرد: این امر موجب تشدید تورم و نا امیدی مردم و در نتیجه امیدواری دشمن برای اعمال فشار بیشتر می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.