در این تومار که توسط فردی به نام «مایکل رودکین» تهیه و روی تارنمای پارلمان انگلیس منتشر شد، آمده است: به‌رغم صرف میلیون‌ها پوند از جیب مالیات‌دهندگان برای مذاکره با اتحادیه اروپا، توافقی به سود انگلیس حاصل نشده است. &#۳۹;این در حالی است که خروج از اتحادیه اروپا در ماه مارس به انگلیس فرصت می‌دهد تا پس از آن به‌طور موثرتری با اروپا مذاکره کند و طرف مقابل راغب‌تر خواهد بود تا شرایط لندن را بپذیرد.&#۳۹;

این تومار می‌افزاید که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق برگزیت، از هدر رفتن میلیون‌ها پوند جلوگیری خواهد شد و &#۳۹;این هزینه درحالی‌که منتظر می‌مانیم تا اروپا برای انعقاد قرارداد بهتری وارد مذاکره شود، صرف هزینه‌های داخلی خواهد شد.&#۳۹;

بر اساس این گزارش،تاکنون بالغ‌بر ۲۹۱ هزار و ۲۷ نفر تومار یادشده را امضا کرده‌اند. بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

وزارت برگزیت ماه گذشته در پاسخ به این تومار تاکید کرد که توافق به‌دست‌آمده بهترین توافق ممکن برای این کشور است و خروج بدون دست‌یابی به توافق، ابهام های در کشور را بیشتر می‌کند.

دولت انگلیس و اتحادیه اروپا ماه نوامبر گذشته پس از دو سال مذاکرات فشرده به توافق دست یافتند که در آن کلیات همکاری‌های آینده دو طرف در دوره پسا برگزیت مشخص‌شده است. این توافق متعاقبا به تائید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید و اینک برای اینکه به قانون تبدیل شود بایستی به تائید پارلمان انگلیس برسد.

بااین‌حال قانون‌گذاران انگلیسی با طرح پیشنهادی این توافق‌ درباره قواعد تجاری ایرلندشمالی در دوره پسا برگزیت مخالف بوده و آن را تعرض به قلمرو انگلیس می‌دانند. آن‌ها به دنبال ضمانت‌های بیشتری از سوی طرف اروپایی هستند تا احتمال طمع برای دوپاره کردن انگلیس و ایرلند شمالی را به صفر برساند.

گزارش‌ها حاکی است که نخست‌وزیر انگلیس رایزنی‌هایی را در ایام تعطیلات کریسمس با رهبران اروپایی داشته اما پیشرفتی در این رابطه حاصل نشده است.

«ترزا می» ماه گذشته از ترس شکست در پارلمان، رای‌گیری درباره این توافق را یک ماه به تعویق انداخت تا بتواند در این مدت از طریق رایزنی با مقام‌های اروپایی نگرانی قانون‌گذاران انگلیسی را برطرف کند.

تاریخ دقیقی برای رای‌گیری پارلمان درباره توافقنامه برگزیت اعلام‌نشده است اما بر اساس اعلام نخست‌وزیر، گفت‌وگوهای پارلمانی درباره توافقنامه برگزیت از هفته آینده آغاز و هفته بعد به رأی گذاشته خواهد شد.

تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند که توافق برگزیت دولت «می» از هیچ شانس برای کسب موافق پارلمان برخوردار نیست. به‌این‌ترتیب یا دولت وی تحت‌فشار افکار عمومی سقوط خواهد کرد و انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد، یا ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا دوباره به رای مردم گذاشته می‌شود.

وزیر محیط ‌زیست انگلیس روز پنجشنبه درباره عواقب جدی خروج این کشور بدون دستیابی به توافق برگزیت با اتحادیه اروپا، هشدار داد و تصریح کرد که این امر به ایجاد هرج‌ومرج و کمبود مواد غذایی در این کشور منجر خواهد شد.

استفن بارکلی وزیر برگزیت انگلیس نیز هشدار داده است چنانچه نمایندگان مجلس به توافق دولت رای موافق ندهند، این کشور خروج نامنظم و آشفته‌ای را تجربه خواهد کرد.

آخرین تحقیقات بانک مرکزی انگلیس نشان می‌دهد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق برگزیت، اقتصاد کشور را دچار بحران شدیدی خواهد کرد. اتاق بازرگانی انگلیس نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی امسال این کشور به پایین حد طی یک دهه گذشته خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.