&#۳۹;لیو ژنیو&#۳۹; معاون وزیر دادگستری چین روز جمعه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: چین از منافع این افراد در طول روند دادگاهی محافظت می کند و حق آنها برای دفاع از خود محفوظ است.

در حالی که پیشتر اعلام شده بود سه شهروند کانادایی در چین بازداشت هستند کانادا روز گذشته فاش کرد از زمان دستگیری &#۳۹;منگ وانژو&#۳۹; معاون مالی شرکت هواوی در اوتاوا، پکن ۱۳ شهروند اهل این کشور را بازداشت کرده است.

بر اساس اعلام دولت کانادا، از این تعداد ۸ نفر آنها به قید وثیقه آزاد شده اند ولی پنج نفر همچنان در بازداشت هستند.

کانادا اول دسامبر سال ۲۰۱۸ &#۳۹;منگ وانژو&#۳۹;، مدیر مالی شرکت مخابراتی &#۳۹;هوآوی&#۳۹; را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن نیز چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های &#۳۹;مایکل اسپاور&#۳۹; تاجر و &#۳۹;مایکل کوریگ&#۳۹; دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.

روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام &#۳۹;سارا مک لور&#۳۹; به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است.

با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این سه شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.

دادگاه ونکوور کانادا ۱۰ روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.

چین سرانجام اواخر دسامبر، خانم مک لور را آزاد کرد و وی به کانادا بازگشت رسانه های کانادایی از خانم &#۳۹;مک لور&#۳۹; به عنوان معلم نام برده بودند اما روز گذشته فاش شد نه سه تن بلکه ۱۳ شهروند کانادایی در این مدت در چین بازداشت شده اند.

در کل حدود ۲۰۰ کانادایی به خاطر نقض قانون در چین بازداشت شده اند این در حالی است که حدود ۹۰۰ کانادایی در آمریکا به دلیل ارتکاب به جرایم مختلف دادگاهی و بازداشت شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.