وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از سفر مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور به هشت کشور خاورمیانه از ۸ تا ۱۵ ژانویه (۱۸ تا ۲۵ دی ماه) خبر داد.

براساس این بیانیه، پمپئو سفر خود را در ۸ ژانویه (۱۸ دی ماه) از اردن آغاز می کند و در روزهای بعد به مصر، بحرین، امارات، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت می رود.

وزیر خارجه آمریکا در این سفرها با مقام های این هشت کشور دیدار کرده و درباره مسائل منطقه ای از جمله یمن، سوریه و ایران گفت و گو می کند.

یکی از اهداف ویژه سفر پمپئو قرار گرفتن در جریان آخرین جزئیات پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معترض سعودی است که از سوی ماموران عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی در دوم اکتبر(۱۰مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشور خود در ترکیه ناپدید شد. بررسی های پلیس ترکیه خبر از قتل و تکه تکه شدن جسد وی می داد. 

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار در پی فشارهای بین المللی به قتل خاشقچی اعتراف کرد و ۱۸ نفر از مقام های عربستان را به اتهام دست داشتن در این قتل دستگیر کرد.

عربستان همچنین دیروز پنجشنبه نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱ متهم به قتل خاشچقی را برگزار کرد.

برگزاری این دادگاه در حالی که همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که این قتل با آگاهی و به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام شده است.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات خواهان تحریم عربستان و مجازات بن سلمان به دلیل قتل خاشقچی شده اما کاخ سفید تاکنون اقدامی جدی در این زمینه انجام نداده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات خود همواره به تداوم روابط راهبردی واشنگتن با ریاض تاکید و تلاش کرده دامن بن سلمان را از این جنایت بشوید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.