اماراتی‌ها در این زمینه سابقه دارند و بارها از سوی فدراسیون‌های جهانی هشدار و تذکر دریافت کرده‌اند. در این رابطه می‌شود به اعتراض چین در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که طی آن امارات در مراسمی پیش از آغاز رقابت‌های اوپن تنیس، بنادر خود را به‌عنوان مراکز اصلی خرید و فروش ابریشم معرفی کرده بود که خشم چینی‌ها را در پی داشت. این کشور در مراسم افتتاحیه رقابت‌های «فرمول‌یک» ابوظبی در سال ۲۰۱۰ نیز در پیغامی خود را مهد ادبیات قاره کهن معرفی کرده بود که این موضوع آنقدر مضحک بود که حتی واکنش هیچ‌کشوری را در پی نداشت و بسیاری از کشورها مثل ایران، هند و... تصمیم گرفتند حتی واکنش نشان ندهند. فدراسیون جهانی اتومبیلرانی اما در همان زمان نسبت به این دروغ بزرگ به فدراسیون اتومبیلرانی امارات هشدار جدی داده بود.  این بار اما قضیه خیلی جدی‌تر شده است، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰میلیون بیننده از مراسم افتتاحیه از طریق تلویزیون دیدن کنند و بیش از ۵۴ایستگاه و شبکه آنلاین و موجی رادیو، آن را پوشش دهند.

این برای اماراتی‌ها یک فرصت عالی و ایده‌آل است که بتوانند خود را برای چنین جمعیتی معرفی کنند. مشکلی در این معرفی نیست و شاید حق میزبان رقابت‌ها باشد که بخواهند در بهترین شکل ممکن خود را معرفی کند، اما تحریف و دروغگویی به این بهانه واقعا قابل تحمل نیست.

اماراتی‌ها وزن بیشتر مراسم افتتاحیه را به موسیقی، آواز و رقص اختصاص داده و معتقدند این بار کار زیادی به حواشی نداشته و می‌خواهند شادی و نشاط و اهمیت فوتبال را در جهان به رخ بکشند و نگاهی جهان‌شمول خواهند داشت.  این ادعا البته در عمل باید با تمامی جزئیات، بازرسان و ماموران کنفدراسیون فوتبال آسیا به تایید برسد و گویا در چند روز گذشته برخی از جزئیات این مراسم با تذکر مقامات فوتبال آسیا حذف شده است. اماراتی‌ها این خبر را تکذیب می‌کنند اما مشخص است که این جزئیات وزن فوتبالی نداشته و سیاسی یا فرهنگی بوده است.

بزرگانی همچون رونالدوی برزیلی، چندین و چند قهرمان بزرگ مسابقات فرمول‌یک و تنیس در جایگاه ویژه تماشاگر این مراسم خواهند بود و البته در سه ماه گذشته نزدیک به ۴۰ تن از ستارگان بزرگ سینما و ورزش جهان دعوت ابوظبی را برای حضور در این مراسم رد کرده‌اند.

شروع مراسم در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ابوظبی است و البته قرار نیست این مراسم بیشتر از ۴۵ دقیقه به طول بینجامد.

موضوع محوری این مراسم فارغ از موسیقی و... شخصیت یک پسر به نام منصور است که بین قلل مرتفعی که هر یک اسمی دارند، پرواز کرده و تلاش می‌کند به‌عنوان یک اماراتی پیغام میهمان‌نوازی این کشور را به اقصی‌نقاط جهان بفرستد.  تورنمنت بزرگ ۵۱ مسابقه‌ای برای امارات سود مالی زیادی به همراه داشته و خواهد داشت، از طرفی اماراتی‌ها که چندان نیاز مالی ندارند، بیشتر به برندینگ و هویت‌سازی بصری می‌اندیشند و در این میان چندین و چند نمایشگاه بزرگ صنعتی و فرهنگی برگزار می‌کنند.

اینکه پسری به نام منصور در آن چند دقیقه چه پیغامی برای قاره کهن خواهد داشت، به احتمال زیاد چندان وزن سیاسی ندارد و در همین چند روز گذشته قسمتی از این نمایش از قبل آماده شده، ویرایش و حذف شده است.

سایه سنگین تحرکات ضدبشری در همکاری با عربستان سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن، روی این رقابت‌ها سنگینی می‌کند و تماشاگران کم تعداد یمنی در همین چند روز گذشته فرصت را غنیمت دانسته و شعارهایی را در حاشیه تمرینات تیم ملی خود علیه آل‌سعود و حکام اماراتی سرداده‌اند که قرار است جلوی این اتفاقات در مراسم افتتاحیه و به‌خصوص بازی ایران و یمن گرفته شود.

امارات که به تازگی میزبان جام باشگاه‌های جهان و تنیس جهانی بوده است، ظرفیت چنین میزبانی‌های بزرگی را دارد و ثابت کرده که برای چنین اتفاقاتی خوب هزینه می‌کند. مشکل مالی در کار نیست اما شیطنت‌های گاه و بیگاه سیاسیون امارات و دخالت آنها در ورزش معمولا دلخوری فدراسیون‌های جهانی را در پی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.