عنایت الله معشوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش به دلایل زیادی گمگشته اصلی مسیر هدایت جامعه است، اظهار کرد: متاسفانه آنهایی که باید بدانند، نمی‌دانند آموزش و پرورش تا چه اندازه مهم است. نتیجه اینکه معلم، دانش‌آموز و والدین در رینگ مسابقات آموزشی هستند.

 

وی با اشاره به شکاف‌های نسلی ناشی از تغییرات اجتماعی، فرهنگی و فناوری ادامه داد: این تضادها مشکلاتی را برای جامعه آموزشی ایجاد کرده است. ساختار خانواده نیز با برنامه‌های آموزشی هماهنگ نیست و گاهی خانواده از مدرسه تقاضایی دارند که مدیر و معلم را به سمت نادرستی سوق می‌دهد.

 

این معلم بازنشسته ادامه داد: متاسفانه نیازهای اقتصادی مدارس در بودجه کشور نادیده انگاشته می‌شود. این مساله باعث می‌شود مدارس راهی جز کمک مالی گرفتن از خانواده‌ها نداشته باشند و سبد خانوار را هدف قرار دهند.

 

معشوری تصریح کرد: با نیاز مدارس به پرداخت خانواده‌ها، انتظارات گاهی غیر منطقی و نادرست خانواده تاثیر مستقیمی در شیوه آموزش و پرورش مدارس ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر معلمان و مدیران با تخصصی که دارند، تلاش می‌کنند به سمت دیگری رفته و همین مساله موجب بروز اختلاف میان کادر آموزشی و معلمان می‌شود.

 

وی ادامه داد: مدارس باید از حیثیت فضای آموزشی  در خصوص موضوع مدرسه دفاع کرده و تنش‌ها را کنترل کنند. از طرفی والدین و دانش‌آموزان حق دارند از شخصیت اجتماعی و نیازهای عاطفی دانش‌آموز دفاع کنند.

 

این معلم بازنشسته با بیان اینکه گاهی مدارس برای پرداخت هزینه‌های جاری خود نیز دچار مشکل هستند، تصریح کرد: همه این دغدغه‌ها در حالی است که مدارس در این شرایط راهی جز دریافت کمک‌های مالی از والدین ندارند و این ارتباط به ناچار برقرار می‌شود.

 

معشوری گفت: بسیاری از معلمان به فضای آموزشی علاقه‌مند هستند اما امکانات و فضای مناسب را در اختیار ندارند. زمانی که یک معلم برنامه‌ای را برای بهبود شرایط طراحی می‌کند در مسیر اجرای آن به موانع متعددی برخورد می‌کند و حمایتی از این فرایند نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: گاهی اقدامات نادرستی رخ می‌دهد. برای مثال شاهد هستیم کمبود معلمان دوره ابتدایی را از معلمان دبیرستان یا آزمایشگاه که شناخت متفاوتی از دانش‌آموز دارند، تامین می‌کنند، یا معلمانی که چندسال از آموزش دور بوده‌اند را به دبستان می‌آورند.

 

این معلم بازنشسته افزود: معلمان باید دوره رشد دانش‌آموزان را مطالعه کرده و در هر مقطع متناسب با آن دوره رفتار کنند، در غیر این صورت برخوردهای نامناسبی میان دانش‌آموز و معلم رخ می‌دهد. معلم باید بالاترین تراز علمی را در برخورد با دانش‌آموز داشته باشد اما معلمان یا این علم را ندارند یا تنها در تئوری مطالعه کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.