به گزارش  آناتولی، «عبدالحمید گل» روز شنبه در نشست خبری در آنکارا با اشاره به سفر هیأتی از جمله دو دادستان از واشنگتن و نیویورک به ترکیه، افزود: تحقیقات آمریکایی‌ها درباره پرونده فتو پس از بررسی آن توسط دادستان‌های این کشور مسیر دیگری را طی خواهد کرد.

گل با بیان اینکه آمریکا در ادامه تحقیقات خود درباره فتو از آنکارا خواهان اطلاعاتی در این زمینه شده، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تمامی اسناد خود را به روند تحقیقات قضایی فتو در آمریکا ارائه دهیم. وی با بیان اینکه آنکارا ضمن همکاری حقوقی با آمریکایی‌ها، روند تحقیقات در این خصوص را پیگیری خواهد کرد، افزود: مدارک موجود، تروریستی بودن فتو را در تمام ابعاد ثابت کرده است. 

گل، تأیید این مدارک از سوی نمایندگان آمریکا را حایز اهمیت دانست و گفت: به لحاظ اینکه ترکیه محاکمه عادلانه انجام داده و نتیجه گیری آنکارا نیز بر اساس ادله صورت گرفته، این امر بسیار مهم است و هیأت آمریکایی نیز خود شاهد آن شد.

وی در خصوص استرداد گولن نیز گفت: این امر روند جداگانه‌ای دارد، اما پذیرش آمریکا و احکام مقامات قضایی تأثیر مثبتی بر این روند خواهد گذاشت.

به گفته وزیر دادگستری ترکیه، شمار دستگیرشدگان و محکومان فرقه تروریستی فتو به 31 هزار و 88 نفر رسیده و بررسی 241 پرونده مربوط به کودتای ناکام پایان یافته است.

دولت آنکارا مدعی است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم وی، عملی شده است.

بر اساس این ادعا، گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

بر این اساس، دولت آنکارا چند روز پس از کودتای نافرجام با تصویب قانون وضع فوق العاده، برخورد با عوامل کودتا و گروه گولن را آغاز کرد.

گولن که از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 است، این اتهام را رد کرده است.

وی بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بوده و استرداد او به ترکیه جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.

مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز هنوز نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل گولن متقاعد کنند و تاکنون هشت درخواست استرداد وی، با جواب منفی مقامات واشنگتن مواجه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.