مالکیت اسلحه موضوعی بحث برانگیز است که برای سالهای متمادی مورد چالش و اختلاف نظر بوده است.

این بحث اغلب در مورد مالکیت اسلحه مردان جوان و جرایم خشونت آمیز صورت می‌گیرد اما مطالعه‌ای اخیر این بحث را برای طیف سنی بالای جامعه مطرح کرده است. بزرگسالان سالخورده نسبت به افراد جوان تر احتمال بیشتری برای مالکیت اسلحه دارند.

برآورده ها نشان می‌دهد ۲۷ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در آمریکا مالک حداقل یک اسلحه هستند و ۳۷ درصد نیز در خانه‌ای زندگی می‌کند که یک اسلحه گرم در آن وجود دارد.

این مسئله را می‌توان موضوعی به ظاهر غیرمرتبط اما به همان اندازه مهم در ارتباط با زوال عقل دانست. از آن جایی که زوال عقل تقریبا تنها در سنین سالمندی رخ می‌دهد با افزایش طول عمر افراد شیوع بیشتری می‌یابد.

در حال حاضر حدود ۵.۷ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. اگرچه آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل به شمار می‌رود اما تنها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از موارد ابتلا به زوال عقل را تشکیل می‌دهد.

مطالعه اخیر موضوع مربوط به مالکیت اسلحه گرم را با توجه به سنین سالمندی، افسردگی و زوال عقل بررسی می‌کند.

علائم زوال عقل متفاوت است اما اغلب شامل کاهش قدرت داوری، تغییرات خلقی، از دست دادن حافظه و کاهش قدرت جهت‌یابی است.

نویسندگان مطالعه اخیر معتقدند آمریکا به قانونی نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند افرادی که چنین علائمی را تجربه می‌کنند دسترسی راحت به سلاح گرم نداشته باشند.

یک نظرسنجی صورت گرفته روی تقریبا ۵۰۰ فرد مبتلا به بیماری زوال عقل یا مشکلات مربوط به سلامت روان نشان داد ۱۸ درصد از این افراد در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که حداقل یک سلاح گرم در آن وجود دارد. بیش از یک سوم این افراد تجربه هذیان داشته و ۱۷ درصد نیز تجربه‌های توهم داشته‌اند.

همچنین یک بررسی دیگر نشان داده است که به طور کلی بیش از ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به زوال عقل در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که حداقل یک سلاح گرم در آن وجود دارد.

در حال حاضر در آمریکا در صورتی که مشکلات سلامتی بر توانایی یک فرد بر رانندگی تاثیر بگذارد، پزشک می تواند مقامات محلی را برای ابطال گواهینامه رانندگی آن فرد مطلع کنند اما چنین سازوکاری برای افراد مبتلا به زوال عقل در ارتباط با اسلحه وجود ندارد.

نویسنده این مطالعه، دکتر "کاترین گالوزی" از دانشگاه فیلادلفیا می‌گوید: این مسئله تاحدودی پیچیده است و پزشکان و اعضای خانواده این افراد باید بتوانند برای امنیت عمومی این کار را انجام دهند.

مطالعه اخیر موارد خاصی را توصیف می‌کند که این مسئله روبه رشد را برجسته می‌کند. به طور مثال نویسندگان مطالعه در مورد مردی ۸۰ ساله مبتلا به زوال عقل توضیح می‌دهند که به تنهایی زندگی می‌کرده است. یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی برای چندین ماه پنج بار در هفته به منزل او سر می‌زده است. اما یک روز طی یک سری از پریشانی‌ها مرد سالمند به کارمند بهداشتی شلیک کرده و او را می‌کشد.

این مطالعه همچنین در مورد شیوع افسردگی در افراد سالمند صبحت می‌کند. نویسندگان مطالعه تاکید می‌کنند که بزرگسالان سالمند در آمریکا به ویژه مردان سالمند سفید پوست بزرگترین گروهی هستند که جان خود را با خودکشی می‌گیرند.

آنها به پیرمردی ۷۲ ساله مبتلا به افسردگی اشاره می‌کنند که از قبول درمان برای سرطان پروستات خود با اعلام این که به اندازه کافی عمر کرده است سرباز زده و در نهایت با شلیک گلوله‌ای به سر خود به زندگی‌اش پایان داده است.

بزرگسالان سالخورده نسبت به افراد جوانتر بیشتر در خودکشی جان می‌بازند. آنها هم چنین آشکارتر در مورد قصد خود برای آسیب رساندن به خودشان صبحت می‌کنند و از این رو مردم باید این نشانه‌های کلامی را جدی بگیرند.

در برخی ایالت‌ها مجریان قانون و خانواده‌ها می‌توانند درخواست عزل موقت اسلحه‌های گرم را از کسی که ممکن است برای خود یا اطرافیانش خطرآفرین باشد، داشته باشند.

به گفته دکتر گالوزی این امر برای خانواده‌ها اهمیت بسیاری دارد که به موقع در این ارتباط صبحت کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی در شرایطی که خود بیمار قادر به انجام کارهایش نیست می‌تواند وکالت او را برعهده بگیرد.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، به گفته این کارشناس مسئله مالکیت اسلحه در آمریکا برای افراد مبتلا به زوال عقل به زمان برای حل و فصل نیاز دارد اما رسیدگی به آن حیاتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.