سایت قطری روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع مطلع مصری از روند مذاکرات ائتلاف چهارجانبه مصر، امارات، عربستان و بحرین درباره سوریه اظهار کرد: مشارکت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اجلاس آتی سران اتحادیه عرب بستگی به موضع نظام این کشور درباره پایان دادن به حضور ایران در سوریه و اطمینان‌دهی مشخص در این باره دارد.

در همین راستا، چند منبع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند که در صورت پاسخگویی بشار اسد به خواسته‌های کشورهای عربی، این کشورها فورا پایتخت‌های خود را به روی نظام سوریه باز خواهند کرد و روابط آنها با دمشق از سرگرفته می‌شود.

در حال حاضر تلاش‌ها برای بازگرداندن نظام سوریه به نشست آتی سران عرب که قرار است مارس آتی در تونس برگزار شود شدت گرفته، مساله‌ای که به نوبه خود عادی سازی روابط با نظام سوریه را تسریع می‌کند. در همین راستا، خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس به قاهره سفر کرده و با سامح شکری، همتای مصری خود دیدار کرده است و قرار است با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور نیز دیدار کند.

منابع مصری مذکور در این باره گفتند که وزیر خارجه تونس بنا به دعوت قاهره به منظور تعیین تکلیف موضوع مشارکت بشار اسد در سی‌اُمین اجلاس سران عرب به مصر سفر کرده است.

این منابع افزودند که قرار است شکری و کامل نشست جداگانه‌ای را با وزیر خارجه تونس برگزار و طی آن نتایج رایزنی‌های قاهره با کشورهای عربی در خصوص مشارکت اسد در اجلاس آتی سران عرب و موضع کشورهای عربی نسبت به این موضوع را به وی اطلاع دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.