آخرین آمار ارائه شده درباره تولید نفت‌گاز یورو ۴ در کشور حاکی از آن بود که در پالایشگاه‌های تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه ٢٨ میلیون لیتر نفت گاز یورو ۴ تولید می‌شود که میانگین روزانه تولید در سال ۹۶، ٢٦ میلیون لیتر بوده است؛ بر این اساس پیش‌بینی شده بود حجم تولید گازوئیل به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر افزایش ‌یابد که ۷۰ میلیون لیتر از آن یورو ۴ خواهد بود.

در این راستا اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که سید محمدرضا موسوی خواه - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - به ایسنا گفته بود تا دو ما دیگر توزیع نفت گاز یورو چهار در جایگاه‌های کل کشور اجرایی می شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دهه فجر امسال، توزیع گازوئیل یورو ۴ به روزانه ۲۸ میلیون لیتر خواهد رسید. با افزایش تولید این فرآورده در پالایشگاه‌ها، حجم توزیع آن به روزانه ۴۰ میلیون لیتر ارتقا خواهد یافت که به این ترتیب بیش از ۸۰ درصد مصرف کل گازوئیل بخش حمل‌ونقل کشور، زیر پوشش این فرآورده قرار خواهد گرفت.

 به گفته موسوی‌خواه به نقل از روابط عمومی شرکت پخش، هم اکنون گازوئیل یورو ۴ در ۱۶۶ جایگاه هشت کلانشهر و همچنین ۱۶۳ جایگاه در مسیرهای مواصلاتی توزیع می‌شود و به‌زودی استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، سمنان و فارس به‌طور کامل از گازوئیل یورو ۴ بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش بیژن زنگنه - وزیر نفت - مساله هوای تهران را یکی از دغدغه‌های خود اعلام کرد و گفته بود: من برای مساله هوای تهران خیلی فکر کردم. وظیفه من بهبود وضع بنزین و گازوئیل است. در حال حاضر کیفیت گازوئیل بسیار مطلوب است اما ممکن است در برخی از جاها بنزین یورو ۴ نداشته باشیم. البته باید گفت اکتان بنزین برخی نقاط زیر یورو ۴ است که عامل آلایندگی اصلی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.