هیل، سناتور دیک‌ دوربین در واکنش به تهدید دونالد ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی در ساخت دیوار مرزی به سی‌بی‌اس گفت: نمی‌دانم او روی چه اصلی این حرف را زده است اما زمانیکه او قانون را نادیده می‌گیرد و به سنت‌ها و روندها بی‌توجهی می‌کند، با شکایات متعددی روبرو می‌شود و بدون نگرانی به کارش ادامه می‌دهد.

این سناتور افزود: اطمینان دارم که اگر او از آنچه قانون تعیین کرده است و براساس مسوولیت او به عنوان فرمانده کل قوا است پا فراتر بگذارد، با چالش مواجه خواهد شد.

جمهوری‌خواهان هم تاکید دارند ترجیح می‌دهند رئیس‌جمهوری آمریکا از چنین مجوزی برای ساخت دیوار مرزی استفاده نکند اما مقام‌های کاخ سفید یکشنبه تاکید دارند که اگر دفاع از مرز کشورمان ضروری و لازم باشد او می‌تواند اعتبار مالی تهیه کند.

اختلاف بر سر استفاده از اختیارات وضعیت فوق‌العاده ملی برای ساخت دیوار مرزی نشان‌ می‌دهد عدم توافق روی امنیت مرزی که دولت را به تعطیلی کشانده است، تا چه حد جدی است. دونالد ترامپ یکشنبه پیش از عزیمت به کمپ دیوید به خبرنگاران در کاخ سفید گفت از آنجاییکه مذاکرات به بن‌بست خورده است، این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد. او تاکید کرد: شاید وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کنم و این بستگی به آن دارد که در روزهای آتی چه پیش می‌آید.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره پیشرفت جلسه روز یکشنبه میان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاوران کنگره چندان خوش‌بین نبود اما تاکید کرد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد. او همچنین گفت با آن دسته از کارمندان فدرال که حین این تعطیلی بدون حقوق مانده‌اند، همدردی می‌کند!

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به سی‌ان‌ان گفت احتمال استفاده از اختیارات وضعیت فوق‌العاده ملی شانس موفقیت ندارد. این عضو کنگره تاکید کرد ترامپ باید روی بازگشایی دولت متمرکز شود.

آدام اسمیت، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم به ای‌بی‌سی گفت، به اعتقاد او رئیس‌جمهوری مجوز حقوقی برای اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی و مجبور کردن ارتش برای ساخت دارد اما ممکن است درخواست او مورد رسیدگی حقوقی قرار نگیرد. در چنین وضعیتی ترامپ باید آماده چالش دادگاه باشد.

لیز چنی، عضو تیم رهبری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا هم تاکید کرد در حالیکه ترامپ می‌تواند از وضعیت فوق‌العاده ملی برای ساخت این دیوار استفاده کند قانونگذاران باید روی امنیت مرزی سازش کنند. این نماینده جمهوری‌خواه تاکید کرد: هیچکس نمی‌خواهد او دست به چنین کاری بزند و فکر می‌کنم ترامپ هم نخواهد این کار را کند. ما باید این بازی را متوقف کنیم. مساله این نیست که تعیین کنیم چه کسی دست بالا را دارد. مرز ما باید امن شود و این چیزی است که مردم می‌خواهند و آنها مایل هستند تا حزب‌بازی تمام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.