گاردین گزارش داد، ساکنان منطقه لس‌آنجلس از هم‌اکنون می‌توانند با راه‌اندازی برنامه موبایلی "ShakeAlertLA" از وقوع زلزله‌های پرقدرت مطلع شوند و خود را در شرایط بحرانی بهتر آماده کنند.

 

این برنامه تلفن همراه که در دسترس عموم قرار دارد، از شبکه هشدار سازمان زمین‌شناسی آمریکا(USGS) برای تشخیص وقوع یک زلزله با شدت ۵.۰ یا بیشتر استفاده می‌کند.

 

"اریک گارسیتی" شهردار لس‌آنجلس می‌گوید: مطلع کردن شهروندان از وقوع زلزله حتی در حد چند ثانیه پیش از وقوع نیز می‌تواند زمانی کافی برای ساکنین باشد تا سرپناه مناسبی بیابند، وسیله نقلیه خود را متوقف کنند و یا از آسانسور خارج شوند.

این برنامه در حال حاضر فقط برای منطقه لس‌آنجلس در دسترس است، اما "ریچارد آلن" مدیر آزمایشگاه زلزله‌شناسی دانشگاه "برکلی" امیدوار است که پوشش این برنامه افزایش یابد.

این برنامه برای گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون در دسترس است. آژانس‌های خدمات عمومی در امتداد ساحل غربی آمریکا از ماه اکتبر تاکنون از شبکه هشدار سازمان زمین‌شناسی آمریکا استفاده می‌کنند، اما این تکنولوژی در حال حاضر برای هشدار به ساکنان سراسر این مناطق آماده نیست.

"آلن" می‌گوید: سیستم‌های هشدار موجود بسیار کند هستند و ما در حال توسعه و افزایش سرعت آنها هستیم. هدف از توسعه این سیستم هشدار اولیه این است که مردم قبل از شروع تکان‌های زلزله خود را به یک محل امن برسانند و در جای مناسبی پناه بگیرند.

وی افزود: اگر شما چند ثانیه قبل از وقوع زلزله وقت داشته باشید، می‌توانید در زیر یک میز محکم پناه بگیرید یا می‌توانید از قفسه‌های کتابخانه یا اشیای خطرناک فاصله بگیرید. در این چند ثانیه می‌توان به میزان زیادی از جراحات وارده بر اثر وقوع زلزله کاست.

آلن امیدوار است که "ShakeAlert" در سرعت بخشیدن به توسعه تکنولوژی‌های هشدار دهنده در مناطق بیشتری کمک کند. چرا که بیش از 143 میلیون آمریکایی در مناطق تحت تهدید زلزله زندگی می‌کنند.

بیشتر این جمعیت در سواحل غربی این کشور زندگی می‌کنند. به عنوان مثال کالیفرنیا دارای احتمال 99.7 درصدی وقوع زلزله 6.7 ریشتری یا بزرگتر در 30 سال آینده است.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال آمریکا(FEMA) برآورد کرده است که آمریکا سالیانه بر اثر زلزله به طور متوسط متحمل خسارت 5.3 میلیارد دلاری می‌شود و راه‌اندازی این برنامه می‌تواند به میزان قابل توجهی از این خسارت کم کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.