سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه دفاع ملی در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ حاضر شد و به بیان نقطه نظراتش درباره وضعیت دفاع ملی کشور پرداخت.

اهم سخنان وزیر سابق دفاع عبارتند از:

-منطقه به انبار مهماتی از مهمات بسیار جدید تبدیل شده است. اصولا حاکم کردن ادبیات تجاوزگرانه و قلدرمابانه را در بازیگران خارج و داخل منطقه می بینیم. تدارک کودتا در منطقه می شود و آمریکا و متحدانش در تلاش می کنند تا ثبات منطقه را به هم بریزند.

 

-آنها به دنبال این هستند دولتهای ضعیفی را در منطقه روی کار بیاورند که تابع آنها باشند.

-آمریکا و متحدانش بعد از حمله به عراق گفتند می خواهیم خاورمیانه جدید بسازیم. احساس کردند منطقه جایی است که می توانند از آن نظم نوین جهانی را به وجود بیاورند. پس از ناکامی آمریکا در کنترل عراق، این ایده شکست خورد.

 

-آنها از طریق گروه های تروریستی مانند داعش، طراحی دوم آنها پس از شکست شان در کنترل منطقه بود. روشن است آمریکایی ها مشوق و حامی داعش بودند.

 

-پس از اینکه دولت عراق، مناطق تحت سلطه داعش را پس گرفت، آمریکاییها تغییر رویه دادند و معلوم شد ملت عراق و نیروهای حشدالشعبی و به ویژه ایران علیه داعش می جنگند. آنها پس از ناکامی با داعش، به دنبال تجزیه طلبی بودند.

 

-آمریکا و اسراییل در سناریو تجزیه کردستان عراق هم شکست خوردند و مجبور شدند به سمت سوریه بروند.

-همزمان با جریان بیداری اسلامی، سعی در انحراف آن داشتند و هم اینکه خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی را می خواستند دچار مشکل کنند و نظام سوریه را براندازند. برای همین با تمام توان جلو آمدند.

 

-۷ سال هر چه می توانستند علیه دولت سوریه تلاش کردند و ناموفق بودند. حالا به این نتیجه رسیدند که شکست خورده اند. حالا در پی سناریو جدید هستند.

 

-آمریکایی ها با داعش همین الان هم ارتباط دارند. داعش در سوریه در نزدیکی پادگانهای آمریکا است و در حمایت آنهاست. حتی رابط دارند و مذاکره می کنند. در طول جنگ هم از آنها حمایت می کنند.

-تلاش کردند داعش به عراق منتقل شود. داعش برای ادامه حیاتش نیاز به افغانستان و آسیای میانه و شمال آفریقا دارد. امروزه با حمایت امریکا این گروه تروریستی، به افغانستان رفته و ردپای آنها را در افغانستان و آسیای میانه می بینیم. در یمن هم از قبل فعال بودند.

-بحث جابجایی تروریستها جدی است. آنها امیددارند در جاهایی که هستند مانند سوریه باز هم فعال شوند. به این فکر می کنند باز هم سرزمینی را تصرف کنند. به دنبال ترور و مسایل ضد امنیتی هستند.

-وضعیت آمریکایی ها در سوریه بسیار بد است. اینها در تله ای گیر افتاده اند. محاسباتشان غلط است. فکر می کردند با داشتن پایگاه می توانند تاثیربگذارند. امروز آنها هیچ اثری در سوریه ندارند.

-آمریکایی ها باید مشکلات بین عرب ها و کردها را هم حل کنند. آنها بین خودشان مشکل دارند. آمریکا حداکثر یک محلل محلی شده است که مسایل بین کردها و داعش و عربها و مسایل ترکیه را حل می کنند. در روند کلی حرکت سوریه نقشی ندارد و این شکست بزرگ به او تحمیل شده است. اگر آمریکا از سوریه و منطقه فرار کند، موضوع مهمی نیست.

 

-همه راهبردهای آمریکا در منطقه شکست خورده و نتوانسته اند به هیچ راهکارشان جامعه عمل بپوشانند. این را حتی کشورهای اطراف و متخاصم سوریه هم شاهد هستند. این باعث شده شاهد کاهش روزافزون نقش آمریکا در منطقه باشیم.

-چه کسی بایستی به خاطر ۷ سال ضربات مکرری که به مردم بیگناه سوریه رسیده پاسخ بدهد؟ بخش بزرگی مربوط به کشورهایی مانند آمریکا و عربستان است که جنایتهای زیادی در سوریه به وقوع پیوسته است. این همه آواره و این همه خسارت را چه کسی باید پاسخ بدهد؟

 

-آمریکا می خواهند قبل از اینکه مهر شکست به پیشانی شان بخورد، در سوریه بگویند ما کاری نداشتیم و می خواهیم سفارت باز کنیم و تلاش دارد به حکومت مستقر سوریه نزدیک شود. البته می خواهند بین سوریه و کشورهایی که کمک او بودند، فاصله بیندازند.

 

-عربستان می گفتند ما در دو هفته کار یمن را تمام می کنیم. این زمان بیش از ۳ سال طول کشیده و هیچ پیروزی ای به دست نیاوردند. مرتب مذاکرات صلح را به عقب می انداختند تا از موضع قدرت مذاکره کنند. اینقدر ناموفق بودند که وارد مذاکرات صلح اخیر شدند. نتیجه مذاکرات این شد که می بینیم ملت یمن دست بالا را دارد. این مذاکرات نقطه اوج پیروزی مقاومت مردم این کشور بود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.