رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه‌ نیویورک تایمز یک روز پیش از دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ترکیه متعهد شده که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه را از بین ببرد.

 

وی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اعلام خروج از سوریه اقدام درستی انجام داد اما این خروج باید در همکاری با شرکای درست و مناسب برای حفاظت منافع آمریکا جامعه بین‌المللی و مردم سوریه انجام گیرد.

 

اردوغان در بخش دیگری از این مقاله آورد: ترکیه به عنوان دومین دارنده ارتش بزرگ در ناتو تنها کشوری است که قدرت و تعهد انجام این کار را دارد.

 

روز یکشنبه‌ بولتون در اظهاراتی اعلام کرد: ترکیه باید برای حفاظت از متحدان کرد آمریکا توافق کند. این‌ در حالی است که مقامات آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را شاخه سوری پ  پ ک دانسته و تروریستی اعلام کرده‌اند.

 

اردوغان هشدار داد که جامعه بین‌الملل باید از انجام اشتباه‌های گذشته در عراق درس بگیرد و آنها را تکرار نکند. درس‌های گرفته شده از عراق؛ جایی که داعش در آن  متولد شد باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادامه‌ آورد: اولین گام ایجاد عوامل اصلی براقراری ثبات از بین همه اقشار جامعه سوریه است. تنها یک ساختار متنوع می‌تواند برای تمام شهروندان سوریه خدمت کند و قانون بیاورد و به بخش‌های مختلف این کشور دستوراتی را صادر کند.

 

اردوغان نسبت به اجرای استراتژی فراگیر کشورش در زمینه نابودی علل اصلی افراط‌گرایی و رادیکالیسم ابراز تمایل کرد و افزود:‌ آنکارا با قدرت مصمم به مبارزه با داعش و تمام گروه‌های تروریستی در سوریه است.

 

وی همکاری تمام گروه‌ها به منظور نابودی داعش و حفظ تمامیت ارضی سوریه را خواستار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.