روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به قلم دو خبرنگار خود در خارطوم، پایتخت سودان نوشت: این اعتراضات که طی دو هفته گذشته ادامه داشته با پاسخ خشن نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و گلوله‌های واقعی همراه بوده است. این اعتراضات به دلیل حمایت از سوی برخی متحدان سابق البشیر و حتی اعضای حزب حاکم تهدیدی جدی برای رهبری سودان محسوب می‌شود.

 این تظاهرات که دها هزار سودانی در آن شرکت کردند خودجوش، بدون رهبر و غیرمتمرکز است طوری که تنها به خارطوم منحصر نشده و شهرهای زیادی از سودان را فراگرفته است. معترضان که شعارهایی را با الهام از بهار عربی در کشورهای همجوار مصر و لیبی سر دادند چنان پرتعداد بوده که می توانسته  یک ورزشگاه و میدان واقع در مقابل کاخ ریاست جمهوری را پر کند.

با این حال تا این لحظه هیچ نشانه‌ای از کناره‌گیری عمر البشیر از قدرت مشاهده نشده و وی از "قدرت مطلق" برای مقاومت در برابر موج اعتراضات استفاده می‌کند.

شاید این همان نتیجه‌ای باشد که غازی صلاح الدین، مشاور سابق البشیر پیشتر به آن اشاره کرده و گفته بود، وی معتقد است که "عمر البشیر از منصب خود کناره‌گیری نمی‌کند او مانند مردی است که سوار بر شیر شده و برای اینکه شیر او را نخورد نمی‌تواند از آن پیاده شود."

دولت سودان برای متوقف کردن تظاهرات، شبکه‌های اجتماعی در اینترنت را بسته است اما ملت سودان به شکل گسترده‌ای به استفاده از فیلتر شکن‌ها برای ورود به اینترنت روی آورده‌اند و این شبکه امکان تبادل اطلاعات و تصاویر کشته و زخمی‌های اعتراضات را برای آنها فراهم کرده است.

اقتصاد سودان در سایه دولت کنونی دچار افت وحشتناکی شده است. البشیر از زمانی که پس از کودتای نظامی سال ۱۹۸۹ سر کار آمد میلیاردها دلار در زمینه معاملات نظامی هزینه کرد و مبالغ اندکی را صرف پروژه‌های بهداشتی، زیربنایی و آموزشی کرده است.

بسیاری از معترضان سودان از میان دانشجویان و صاحبان حرفه‌ها هستند که در اثر افزایش نرخ تورم اموال خود را از دست داده‌اند. در نتیجه افت اقتصاد هزاران سودانی ناچار به عبور از صحرای غربی برای مهاجرت به اروپا شده‌اند. البشیر به دنبال فشارهای مردمی، تغییرات سطحی را ایجاد کرده است، برای مثال وی پنجشنبه گذشته افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی را اعلام کرد و ممکن است بیمه درمانی را نیز گسترش دهد.

یک تحلیلگر مستقل مسائل سیاسی در خارطوم می‌گوید: فروپاشی کامل نظام عمر البشیر "قریب الوقوع" نبوده و نتایج اعتراضات نیز تضمین شده نیست. همه چیز به این بستگی دارد که آیا تظاهرات به همین شکل ادامه خواهد یافت یا نه؟ اگر طبق همین روال پیش برود و همچنین از آنجایی که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی فهمیده‌اند که بشیر باری بر دوش آنهاست، احتمالا اعتراضات در نهایت به کودتا تبدیل شود."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.