روزنامه اونیره ارگان اسقف های ایتالیا نوشت، واتیکان امروز تقریباً با همه کشورهای جهان روابط کامل دیپلماتیک دارد اما هنوز با ۱۲ کشور که اکثراً آسیایی هستند رابطه دیپلماتیک ندارد.

در ۸ کشور افغانستان ، عربستان سعودی ، بوتان ، جمهوری خلق چین ، کره شمالی ، مالدیو ، عمان و تووالو هیچ فرستاده ای از واتیکان وجود ندارد.

در حالی که در ۴ کشور سومالی ، کومور ، لائوس و برونئی نماینده ای از پاپ برای کاتولیک ها وجود دارد اما هیچ فرستاده ای برای دولت این کشورها وجود ندارد.

واتیکان در سال ۱۹۰۰ میلادی تنها با حدود ۲۰ کشور رابطه داشت. مقر کلیسای کاتولیک تا سال ۱۹۷۸ میلادی با ۸۴ کشور و تا سال ۲۰۰۵ با ۱۷۸ کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

در دوران پاپ بندیکت شانزدهم تعداد این کشورها به ۱۸۰ و در دوران پاپ فرانسیس به ۱۸۳ کشور رسید. سه کشور آخر سودان جنوبی ، (۲۰۱۳) ، موریتانی (۲۰۱۶) و میانمار (۲۰۱۷) هستند .

واتیکان همچنین در حال مذاکره با ویتنام برای برقراری روابط است و با چین نیز از طریق نماینده خود در هنگ کنگ رابطه دارد. واتیکان در انتظار این است که در هر زمان ممکن، بتواند سفارت خود در پکن را افتتاح کند.

در حال حاضر از مجموع ۱۸۳ کشوری که با واتیکان روابط دیپلماتیک دارند، ۹۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران دارای سفارتخانه هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.