محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین همایش راویان دفاع مقدس به اهمیت روایت گری دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: راویان دفاع مقدس پس از شهدا کار بزرگی را بر عهده گرفته و حقایق و درس‌های این حادثه بزرگ را به نسل بعد منتقل می کنند. تبیین فلسفه دفاع مقدس، درس‌ها و دستاوردهای آن کار ساده‌ای نیست و مانند جهاد است که این جهاد مکمل دفاع مقدس است.

رضایی با بیان اینکه  امروز باید چرایی ماندگاری حماسه دفاع مقدس را فهمید، اظهار داشت:  هر بار که دشمن سعی در خاموش کردن این شعله داشته، این حماسه بیشتر شعله ور شده است. انقلاب اسلامی حقیقت بسیار بزرگی است که قابل دفن نیست. هر بار در مناسبات مختلف تلاش می‌کنند که به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضربه بزنند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دوران دفاع مقدس، گفت: برخی به ما می‌گویند درباره دوران جنگ صحبت نکنید. در واقع می‌گویند اصلا چرا جنگ کردید. درباره این موضوعات باید ابتدا معلوم شود که این مباحث برای روشنگری انجام می‌شود یا تخریب؟

وی افزود: دشمنان فکر می‌کنند، چون در طی سال‌های مختلف نسل‌ها تغییر می‌کنند می‌توانند در ذهن نسل جدید شبهه ایجاد کنند. از همین موضوع باید فهمید که جنگ و دفاع مقدس بسیار اهمیت دارد. دفاع مقدس بسیار برای مردم مهم است.

رضایی با اشاره به دستاوردهای دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اگر امروز با کمک دوستان خود بر داعش پیروز شدیم به خاطر تجربه جنگ تحمیلی بود. ما نه تنها در جنگ پیروز شدیم بلکه متحدان علیه انقلاب اسلامی در جنگ را به جان هم انداختیم.

وی ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی صدام به کویت حمله کرد که شرح آن در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی وجود دارد. برخی علت حمله صدام به کویت را مربوط به بدهی صدام به این کشور می‌دانند، ولی عامل اصلی حمله عراق به کویت این بود که صدام از جنگ با ایران هیچ دستاوردی به دست نیاورد و از این طریق در پی جبران آن بود.

رضایی درباره قطعنامه ۵٩٨ گفت: یکی دیگر از دلایل حمله عراق به کویت این بود که صدام در قطعنامه ۵٩٨ هم چیزی کسب نکرده بود. بندهای قطعنامه اکثرا به نفع ایران بود. هنگامی که صدام دید، با آن همه تلاشی که برای آمریکا انجام داد، آمریکا چیزی به او نمی‌دهد برای تلافی آن به کویت حمله کرد.

رضایی همچنین اشاره به شرایط کنونی کشور و قیاس آن با مقطع دفاع مقدس گفت: سیاست امروز ترامپ شبیه حرکت صدام پس از پذیرش قطعنامه است، آن زمان همین کسانی که برجام را امضا کردند، قطعنامه را تایید کردند ولی صدام باز حمله کرد و تا ۳۰ کیلومتری کرمانشاه آمد. حال اگر در همان برهه زمانی پیروز می‌شد، قطعنامه را قبول نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه امروز فشار زیادی به مردم وارد شده ولی عده‌ای هنوز به دنبال توافق با غرب هستند، اظهار داشت: ترامپ می‌گوید باید دوباره برجام را بنویسید، اگر صدام هم بعد از قطعنامه پیروز می‌شد، درخواست قطعنامه جدید می‌کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.