محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأمین واگن‌های مترو تهران که امروز (سه‌شنبه هجدهم دی ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ بخش زیادی از تونل‌های مترو ساخته شده بود، اظهار کرد: در آن زمان مناقصات مترو انجام شده بود و در یکی از مناقصات ۱.۵ میلیون دلار قیمت هر واگن تعیین شده بود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: از آنجایی که این رقم قابل قبول نبود، آیت الله هاشمی رفسنجانی درخواست کرد تا در این مناقصه کشور‌های دیگر هم دعوت شوند و در پی آن سفری هم به چین داشتیم تا وضعیت متروی آنجا را از نزدیک شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان پکن تنها یک خط مترو داشت، افزود: آن موقع ما در حال احداث ۳ خط مترو برای تهران بودیم و وقتی که با شرکت چینی مذاکره کردیم، آن‌ها قیمت هر واگن را ۲۰۰ هزار دلار اعلام کردند و این مسئله آیت الله هاشمی را شوکه کرد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی که به ایران بازگشتیم آیت‌الله هاشمی گفت: سفیر آلمان را بخواهید، لذا او را به بازرسی از جمهوری اسلامی ایران دعوت کردیم که او در پاسخ گفت، این موضوع به ما ربطی ندارد و به بخش خصوصی مربوط می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در مناقصه بعدی چین برنده شد، گفت: ابتدا ۲۱۱ واگن کامل وارد شد و با همکاری واگن‌سازی کشورمان این وضعیت ادامه یافت و اکنون ۱۳۵۰ واگن دو طبقه و یک طبقه در خطوط مترو در حال فعالیت هستند و امیدواریم با تکمیل ۷ خط مترو و با رساندن سر فاصله آن‌ها به ۲ دقیقه، ۳ هزار واگن داشته باشیم.

وی افزود: باید شرکت واگن پارس کار تأمین مالی را پیش ببرد و قرارداد مربوطه با آن هرچه سریع‌تر انجام شود تا مردم هر چه زودتر شاهد تکمیل ۷ خط مترو باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.