"الکساندر فان در بلن"، رئیس جمهور اتریش ضمن انتقاد غیرمستقیم از سیاست‌های "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا هم زمان از علاقه کشورش به گسترش مناسبات با این کشور سخن گفت.

وی در سخنانی به مناسبت سال نو در جمع دیپلمات‌های خارجی در هافبورگ ابراز امیدواری کرد که خروج آمریکا از سوریه به تشدید درگیری های داخلی منجر نشود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه  به بی ثباتی های جدید و یا درگیری های بیشتر در این کشور منجر نشود.

رئیس جمهور اتریش بدون اینکه نامی از "دونالد ترامپ" ببرد به صورت غیرمستقیم به سیاست‌های وی انتقاد کرده و ناسیونالیسم، یک جانبه گری و خروج از توافقات چند جانبه را محکوم کرد.

وی حفظ توافق هسته‌ای با ایران را که  دستاورد مذاکرت مشترک در سطوح برابر بوده و توسط تحریم های آمریکا در معرض تهدید قرار دارد را از اهمیت بالایی برخوردار دانست.

فان در بلن همچنین به سیاست آب و هوای ایالات متحده انتقاد وارد کرده و گفت: همه انسان های این کره خاکی فرقی نمی کند که در اتریش زندگی می کنند و یا برزیل و یا آمریکا در همین جو زندگی می کنند و نفس می کشند. پاسخ های ملی به سیاست های آّب و هوا بسیار کوته بینانه است. این اظهارات فان در بلن به خروج آمریکا از توافق آب و هوای پاریس اشاره دارد.

رئیس جمهور اتریش همچنین در سخنانش تلاش کرد با این تصور که اتریش روابط بسیار نزدیکی با روسیه دارد مقابله کند و در عین اینکه بر لزوم گفتگوهای سازنده با روسیه تاکید کرد از علاقه کشورش به گسترش مناسبات با آمریکا سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به مسئله برگزیت و بحث ها درباره آِینده اتحادیه اروپا، انتخابات اروپایی و تشکیل یک کمیسیون جدید اروپایی تاکید کرد که ۲۰۱۹ سال مهمی برای اتحادیه اروپا است.  

"فان در بلن" همچنین اظهار داشت که نظر سنجی های اخیر در اتحادیه اروپا و اتریش نشان می دهد که یک تصور آشکار در افکار عمومی وجود دارد. اعتماد به اتحادیه اروپا و خوش بینی در سال گذشته به طور قابل توجهی در سراسر اروپا افزایش پیدا کرده است. وی ضمن هشدار درباره تشدید ناسیونالیسم در جریان انتخابات اروپایی تاکید کرد که این مسئله مهم است که این اعتماد به دلسردی تبدیل نشود.

رئیس جمهور اتریش که کشورش در شش ماه پایانی سال گذشته ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده داشت تاکید کرد که اتریش به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا تلاش کرد به عنوان میانجی بی طرف عمل کند و مذاکرات در زمینه های مختلف را در صورت امکان پیش برد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم عضویت کشورهای غرب بالکان در اتحادیه اروپا تاکید کرده و گفت: ما بر این عقیده‌ایم که خانواده اروپایی تازه با عضویت کامل کشورهای غرب بالکان کامل می شود.

وی همچنین به بحران اوکراین اشاره کرده و درباره رنج غیر نظامیان در این درگیری ها ابراز تاسف کرده و از همه احزاب درگیر درخواست کرد که به صورت جدی روی یک راهکار صلح آمیز برای حل این بحران کار کرده و از اقدامات تحریک آمیز متقابل دوری کنند. هم زمان وی بر نقش روسیه در حل مسائل بین المللی تاکید کرده و گفت: راه حل برخی مسائل جهانی و منطقه‌ای تنها با روسیه ممکن است.

وی همچنین از سفر قریب الوقوع خود به سرزمین های اشغالی خبر داده و ضمن تاکید بر لزوم حل مناقشات در منطقه به جنگ یمن اشاره کرده و خواستار یک راه حل مشترک برای حل فاجعه انسانی وحشتناک در این کشور شد.

رئیس جمهور اتریش همچنین از تلاش های کشورش در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و دفاع از حقوق بشر سخن گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.