در ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در حالی که مجلس وارد بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شد، قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس گفت‌ که تعدادی از نمایندگان طبق ماده "۹۳ " آیین‌نامه‌ داخلی درخواست مسکوت ماندن موادی از قانون انتخابات مجلس را دارند.

بعد از اظهارات حاجی دلیگانی به عنوان درخواست کننده مسکوت ماندن این طرح و همچنین اظهارات وکیلی به عنوان مخالف مسکوت ماندن، این موضوع به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با ۶۸ رای موافق ۱۴۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند که این طرح مسکوت بماند.

حاجی‌دلیگانی: استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی انگیزه مردم را برای مشارکت کاهش می‌دهد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به عنوان یکی از متقاضیان مسکوت‌ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی این موضوع در شرایط فعلی با این حجم از مشکلات اقتصادی کشور درست نیست وقتی مردم مذاکرات مجلس شورای اسلامی را می‌شنوند می‌گویند که مجلس شورای اسلامی دنبال انتخابات بعدی است تا این‌که مشکل بیکاری را برطرف کنند. از طرف دیگر دولت در حال بررسی لایحه جامع انتخابات است و به زودی به مجلس ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح جامع انتخابات باید عدالت سیاسی را برای همه مردم فراهم کند که این موضوع در چنین طرحی دیده نمی‌شود. در حال حاضر حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده دارند مردم در مراجعات‌شان با مشکل مواجه می‌شوند چه برسد به این‌که قرار باشد امور به صورت استانی پیگیری شود.

به گفته وی با استانی شدن انتخابات توجه نمایندگان متمرکز مراکز استان شده و نقاط کم جمعیت و محروم به فراموشی سپرده می‌شوند. همچنین انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات کم خواهد شد.

وکیلی: از معیشت مردم برای برخی خواسته‌ها نردبان نسازید

محمدعلی وکیلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف مسکوت‌ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات، اظهار کرد: این‌که هر موضوعی را به معیشت مردم گره زنیم درست نیست و نوعی عوام‌فریبی به شمار می‌آید. نباید از معیشت مردم برای برخی خواسته‌ها نردبان ساخت. مطالبه و معیشت مردم به حق است ولی باید بررسی شود که کدام ساختار و روش به بهبود معیشت مردم کمک می‌کند.

وی با بیان این که معیشت مردم محصول برخی از ناکارآمدی‌های فعلی است، ادامه داد: مشکلات معیشتی زنجیره بهم پیوسته است اجازه دهید به خاطر معیشت مردم برخی از ساختارها اصلاح شود. ساختار انتخابات می‌تواند در کارآمدی نظام اثر گذارد. تاکنون شورای نگهبان در اصلاح قانون‌های انتخابات بیان داشته که چون سال آخر مجلس شورای اسلامی است مورد قبول نمی‌باشد، لذا اکنون بهترین زمان است.

بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی وارد بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.