رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد بانکی گفت: هند پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرده است. این اولین پراداخت هند به ایران از زمان وضع تحریم های آمریکا علیه بخش نفت ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد محسوب می شود. البته واشنگتن به ۸ کشور از جمله هند معافیت واردات نفت خام از ایران را بعد از وضع تحریم ها علیه تهران اعطاء کرد.

 

بر همین اساس مدیر اجرایی بانک دولتی UCO هند در مصاحبه ای با رویترز گفت: امروز مبلغ قابل توجهی را از شرکت های نفتی هند دریافت کردیم. این بانکدار ارشد هندی اطلاعات بیشتری از شرکت های نفتی هندی و میزان دقیق پرداخت بدهی آنها به ایران ارائه نکرد.

 

همچنین دهلی نو با معاف کردن پول نفت ایران از مالیات موجوبات تسویه حساب پالایشگاه های نفتی هند را با رقم تقریبی ۱.۵ میلیارد دلار در زمان مقرر به شرکت ملی نفت ایران را فراهم کرده است.

البته یک منبع صنعتی هم اعلام کرد که پالاشگاه های بزرگ از جمله «ایندین اویل» و «مانگالور» هند پرداخت های خود را برای تسویه حساب واردات نفت از ایران را انجام داده اند. محمد جواد ظریف دیروز اعلام کرد که ایران در حال ایجاد مکانیزم های پرداخت از قبیل نظام تهاتری با شرکای تجاری خود مانند هند، چین و روسیه به دنبال تاخیر اتحادیه اروپا در ایجاد نظام پرداخت ویژه است.

در دور قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، هند ۴۵ درصد از پول نفت به ایران را با روپیه و بقیه را با یورو تسویه کرده بود؛ اما این بار باتوجه به قرار داد امضاء شده میان ۲ کشور، تمام پول نفت به روپیه پرداخت می شود.

بر پایه این گزارش، پالایشگاه های هندی پیش از این پرداخت های خود را در نزد ۱۵ بانک انجام می دادند؛ اما اکنون این پالایشگاه ها سپرده های خود را در نزد فقط ۹ بانک ایرانی انجام خواهند داد. پیش از این یکی از آنها بسته شده بود و آمریکا بر روی ۵ بانک دیگر تحریم های ثانویه وضع کرده است. این ۹ بانک عبارتند از بانک سامان، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین، بانک سرمایه، بانک خاورمیانه، بانک شهر، بانک حکمت ایرانیان و بانک گردشگری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.