آسوشیتدپرس گزارش داد، نیتین گادکاری در حاشیه دیدارش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دهلی نو گفته است این کار در چارچوب روابط دوجانبه صورت می گیرد. وی هم چنین با اشاره به آغاز به کار بندر چابهار گفته است که این کار در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. به گفته این وزیر هندی، هند به یک بانک ایرانی اجازه داده است تا ظرف سه ماه آینده، شعبه خود در هند را تاسیس کند. ظریف نیز گفت که دو کشور در خصوص مسایل مختلف با یکدیگر مباحث بسیار خوبی داشته‌اند که چابهار نیز یکی از آن‌ها بوده است.

ظریف هم چنین با انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل تاخیر در به راه‌ندازی مکانیزم همکاری مالی گفته است که ایران به کار با اروپا در این زمینه ادامه می‌دهد اما خود را معطل این کار نخواهد کرد.

هند از سال ۲۰۰۳ به دنبال گسترش مناسبات اقتصادی خود با ایران از طریق بندر چابهار بود اما این کار در سال ۲۰۱۴ با یادداشت امضای تفاهم سرمایه‌گذاری هند در چابهار جدی شد و به دنبال توافق هسته‌ای در سال بعد آن، هند با امضای یک قرارداد سه جانبه بین ایران و افغانستان و هند، کنترل و اداره بندر چابهار را به مدت ۱۰ سال و مشروط به سرمایه‌گذاری در زیرساخت های این بندر و مناطق اطراف آن بر عهده گرفت. به گفته وزیر هندی، این نخستین بار است که هند کنترل یک بندر را در خارج از مرزهایش به دست می‌گیرد. هند در بندر چابهار حدود ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد داشت.

پیشتر نیز کاردار سفارت هند در ایران سال گذشته از تمایل ۶ بانک ایرانی برای تاسیس شعبه در هند خبر داده بود. تابستان امسال نیز مراحل اولیه صدور مجوز فعالیت یک بانک ایرانی در هند انجام شد و وزیر دارایی هند به بانک مرکزی هند اجازه داد با صدور مجوز مربوط موافقت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.