نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت آن را به تصویب رساندند.

بندهای «الف» و «ب» ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱.۱۰.۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح شد.

۱_ در بند «الف» بعد از عبارت «هر ساله» عبارت «براساس تعداد» و «سرانه» و بعد از عبارت «بودجه سنواتی» عبارت «به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یافته» اضافه می‌شود و تبصره‌های یک تا چهار آن حذف می‌شوند. براساس اصلاح بند «ب» نیز با اجرای حکم این ماده خدمات بهداشتی و بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیرشاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

تعهدات دستگاه‌های اجرایی و بیمه‌های ذیربط در این خصوص از تاریخ ۱۳۹۷.۸.۱ تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال ۱۳۹۷ به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می‌شود.

اجرای احکام این ماده مانع ارائه خدمات بیمه درمانی تکمیلی توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط به کارکنان شاغل موضوع این ماده نیست. این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدباقر نوبخت در مخالفت با این طرح بیان کرد: از نمایندگان مردم که به جایگاه ایثارگران توجه می‌کنند سپاسگزارم. امروز بحث ایثارگران یک موضوع مهم است که نیازمند مشاورت فکری و رای در اجراست. قطعا هدف از ارائه‌ این طرح رفع مشکلاتی است که برای بیمه تکمیلی خانواده بزرگ ایثارگران به وجود آمده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه اظهار کرد: اگر واقعا با اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مشکل خانواده بزرگ ایثارگران حل می‌شد، دولت نیز احساس آرامش می‌کرد. بنده نیز به عنوان یک ایرانی خود را در برابر خانواده شهدا و ایثارگران مدیون می‌دانم. آنچه که امروز در قانون برای بیمه خانواده ایثارگران وجود دارد تامین هزینه بهداشتی و درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص خانواده جانبازان و ایثارگران است که برعهده دولت می‌باشد و اعتبارات آن هر ساله در قانون بودجه لحاظ می‌گردد.

وی ادامه داد: کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند بخشی از اعتبارات مصوب خود را برای تامین هزینه‌های بیمه مکمل و تکمیلی خانواده جانبازان و ایثارگران اختصاص دهند. تامین این بیمه هزینه‌های بنیاد شهید را از ۱۴۲ میلیارد تومان به ۲۵۷۰ میلیارد تومان رسانده است و بنیاد شهید به تنهایی قادر به تامین این هزینه‌ها نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: ما برای این‌که حرمت خانواده شهدا حفظ شود همه دستگاه‌ها را بسیج کردیم تا در کنار بنیاد شهید حرکت کنند تا این بیمه تکمیلی انجام شود. امروز مشکل در درون خانواده دولت است. اکنون بیمه دی در این مسیر گام برداشته است و سوال اینجاست که آیا بنیاد شهید صرفا باید با بیمه دی تسویه کند یا هر دستگاهی باید خود را مسئول بداند.

نوبخت در پایان بیان کرد: در بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده تا سازمان برنامه و بودجه برای هر دستگاهی برنامه‌ای ارائه کند و بخشی از اعتبارات آن را برای تامین هزینه درمانی ایثارگران کسب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.