رویترز گزارش داد، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه یک نهاد اطلاعاتی ایران و دو نفر از کارکنان آن را هدف تحریم قرار داد و دارایی‌های آنها را مسدود کرد، هم‌زمان دولت هلند نیز ایران را متهم کرد که قصد ترور دو فرد مخالف در خاک هلند را داشته است و به دانمارک و فرانسه در متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای انجام سوءقصد در اروپا پیوست.

این اقدام تا اندازه‌ای نمادین است؛ چراکه یکی از افراد تحریم شده در حال حاضر نیز در بازداشت به‌سر می‌برد و همچنین این اولین باری است که اروپا از زمان لغو تحریم‌هایش علیه ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، تحریمی را علیه جمهوری اسلامی وضع می‌کند.

این تصمیم که شامل تروریستی خواندن این نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی می‌شود پس از آن انجام شد که دانمارک و فرانسه در سال ۲۰۱۸ وزارت اطلاعات ایران را به تلاش برای انجام سوءقصد در خاک کشورهای‌شان متهم کردند و خواستار واکنش اتحادیه اروپا شدند.

آندرس ساموئلسن وزیر امورخارجه دانمارک روز سه‌شنبه (۱۸ دی‌ماه) گفت: اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران به دلیل تلاش‌هایشان برای سوءقصد در خاک اروپا موافقت کرد. این یک پیام قوی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر این است که ما چنین رفتارهایی را در اروپا نمی‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران هرگونه دخالت در این طرح‌های ادعایی را رد و تاکید می‌کند که این اتهامات برای تخریب روابط ایران و اروپا مطرح می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب(۱۸ دی) در توییتی به اظهارات و ادعاهای اخیر برخی مقامات اروپایی علیه ایران پاسخ گفت.

ظریف در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: اروپا از جمله دانمارک، هلند و فرانسه، مخفیگاه سازمان مجاهدین (منافقین) ـ کسانی که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک‌اند ـ و سایر تروریست‌هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی‌گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی‌کردن تروریست‌ها نمی‌رهاند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.