سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به مواد مخدر به عنوان یکی از اصلی ترین آسیب های کلانشهرها گفت: بعد از سرقت، مواد مخدر دومین موضوع مهم در پایتخت است و بیشترین دستگیری ها مربوط به این حوزه می شود.

وی افزود: ما به شدت روی آن ها برنامه ریزی کرده ایم و به دلیل شرایط خاص این آسیب، مقابله با تولید و توزیع کنندگان مواد مخدر از اولویت های همیشگی ماست.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اجرای مستمر طرح های پلیس تهران به صورت شبانه روزی در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: این طرح ها بویژه در محلات پرخطر صورت می گیرد و در خصوص مبارزه با عمده و خرده فروشان مواد مخدر رویکرد اطلاعات و عملیات محوری داریم . باید از ظرفیت همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه مبارزه با این پدیده شوم استفاده شود.

رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه مبارزه با پدیده شوم اعتیاد نیازمند عزمی ملی است، اظهارکرد: از طریق آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی صحیح باید عوارض و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر به جامعه آموزش داده شود. پیشگیری مقدم بر درمان است از این رو باید مشکلات و آسیب‌های اعتیاد از دبستان آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه در بحث پیشگیری و برخورد با اعتیاد باید طرحی نو و کارشناسی شده ارائه شود، گفت: فرد معتاد پس از ترک نباید به حال خود رها شود و حتی پس از ترک هم باید تحت نظر و مراقبت قرار داشته باشد. در این مسیر تا کنون اقدامات بسیاری انجام شده ولی نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

رئیس پلیس پایتخت در پایان اظهارکرد: مسئله اعتیاد با ضرب و زور قابل حل و فصل و درمان نیست بلکه حل این موضوع نیازمند کار روانی- اجتماعی است.

سردار رحیمی با اشاره به مواد صنعتی جدید گفت: متاسفانه می توان گفت هر روز مواد مختلف جدیدی ایجاد و ارائه می شود، دستمال کاغذی، کیک و گل، که البته چند سالی است آمده و خیلی مشتری پیدا کرده است.

وی افزود: سیر روند تحولی در مواد صنعتی همواره وجود داشته و سرعت بالایی دارد، اما به عقیده پلیس، خود جوان ها و خانواده ها باید به عنوان مهمترین عامل پیشگیری مراقبت کنند. آموزش در حوزه خانواده مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش جوان ها به مواد مخدر جدید است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: مواد جدید چون میزان تخریب و حالت نشئگی اش بیشتر است و تبلیغات بسیاری درباره آن ها می شود، جوان تر ها را به سمت خود می کشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.