محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن گرامیداشت سالروز عملیات کربلای ۵ گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز قابل تقدیر است. اتفاقات مثبتی در خصوص مصوبات شورای عالی اقتصادی در کشور رقم خورده است. جا دارد از اقدامات بانک مرکزی در تغییر سود روز شمار به ماه شمار، در حذف چک‌های حامل و به صورت کلی اقدامات اخیر برای ساماندهی نظام بانکی کشور تشکر کنم. ولی در خصوص قیمت کالاهای اساسی از دولت گله داریم.

وی افزود: امسال و در بودجه سال آینده دولت برای یک سال ۱۴ میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته است تا قیمت کالاها بر اساس قیمت پایان سال ۹۶ در اختیار مردم قرار گیرد. متاسفانه بر اساس گزارش‌های کمیسیون اقتصادی قیمت کالاهای اساسی علی رغم ارز ارزان، گران به دست مردم می‌رسد. حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کشور به باد فنا می‌رود و دلیل آن هم عدم نظارت دولت بر قیمت کالاهاست. اگر دولت می‌خواهد بر این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نظارت کند، باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت فعال شود. اگر دولت نمی‌تواند در این خصوص نظارت کند پیشنهاد ما طرحی تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی در خصوص کشاورزی است. قرار بود که در حوزه کشاورزی شاهد باشیم که پس از ابلاغ منابع وام‌ها اتفاق مثبتی ایجاد شود. این موضوع باید رسیدگی شود و اعتبارات آن افزایش پیدا کند. ما باید در خصوص فرهنگیان، اهتمام بورزیم. بخشی از  موضوع برنامه ششم در خصوص رتبه بندی معلمان است؛ باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع بعدی هم در خصوص مدیریت سوخت در کشور است. بر اساس شرایط امروز کشور پیشنهادی را در کمیسیون اقتصادی آماده کردیم که با عدم افزایش قیمت سوخت در سال آینده و فقط وضع عوارض بر مصرف و پرداخت این عوارض در پایان دوره‌های سه و شش ماهه این موضوع را مدیریت کنیم.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد: در بحث تغییر مدیران شاهد هستیم که این کار بدون مجمع نمایندگان انجام می‌شود. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.