این سازمان اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در برنامه «۶۰ دقیقه» آمریکا ادعاهایی را مطرح کرد که حقیقت نداشتند. او در این برنامه مدعی شد، دولت مصر هیچ شخص سیاسی را بازداشت نکرده است، حال آن که اسناد و شواهد حاکی از آن است که هزاران تن تنها به دلیل فعالیت سیاسی طی سال‌های اخیر ظالمانه بازداشت شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، سیسی در مصاحبه مذکور درباره قتل هزاران مخالف دولت در میدان رابعه العدویه در سال ۲۰۱۳ که خود وزیر دفاع بود، اطلاعات غلط داد و کشته شدن آنها را اینگونه توجیه کرد که در این میدان هزاران افراد مسلح حضور داشتند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا با رئیس جمهور مصر مصاحبه‌ای انجام و آن را روز دوشنبه پخش کرد، مصاحبه‌ای که واکنش گسترده‌ای در میان مردم این کشور به همراه داشت به ویژه اینکه در این مصاحبه واقعه میدان رابعه توسط سازمان امنیت و کشتن حامیان محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر نیز مطرح شده بود.

معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر درخصوص اظهارات سیسی در برنامه مذکور گفت: اظهارات "گمراه‌کننده" سیسی "خنده‌دار" بود و کسی را فریب نمی‌دهد. سخنان رئیس جمهور مصر تلاشی ناکام برای سرپوش نهادن بر نقض‌های شدید صورت گرفته از جمله جنایت‌های احتمالی ضد انسانی در دولت اوست، حتی برخی از پاسخ‌های او به سوالات مجری برنامه ناقض اظهارات رسمی دولت خود سیسی است.

وی افزود، سخنان سیسی از عملیات قتل در میدان رابعه گرفته تا تعداد روزنامه‌نگاران زندانی آن هم تنها به خاطر انجام کارشان مغایر با حقیقت بود، تلاش مفتضحانه او برای ارائه اطلاعات نادرست نمی‌تواند ساده‌ترین تحقیقات را زیر سوال ببرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.