جعفر بیات با اشاره به چالش‌های بخش آبخیزداری این دستگاه در حوزه‌های آبخیز استان، اظهار کرد: خاک‌های شسته شده از زمین‌های بالادست توسط روان‌آب‌ها در مخازن سدها رسوب می‌کنند. رسوب باعث کاهش ظرفیت سدها و شبکه‌های آبیاری شده و هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل می‌کنند.

 

این مسئول با اشاره به ورود ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب به سدها در سطح کشور، افزود: ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض خطر سیل است و از این میزان ۱۵ میلیون نفر مستقیما در معرض خسارات سیل هستند. بر اساس آمار چند دهه گذشته هر سیلاب در ایران به طور متوسط ۴۰ میلیارد تومان خسارت بر جا می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه خسارت مستقیم سیل ۴۸۷۹ مورد زمین لغزش برابر ۳۷۸ هزار میلیارد ریال است، به وضعیت دشت‌های ممنوعه و بحرانی افت شدید اشاره کرد و گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور به میزان نیم تا دو متر در سال رسیده است.

 

بیات، فرونشست زمین را از دیگر چالش‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز استان اعلام کرد و افزود: برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین به میزان ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر در اغلب دشت‌های کشور شده است.

 

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان اضافه کرد: در اثر تبخیر آب‌های سطحی، سالانه ۲۸۰ میلیارد مترمکعب از حجم آب‌های قابل استفاده در کشور کاسته می‌شود.

 

وی ادامه داد: شسته شدن و جابه‌جایی خاک هم سبب از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز و مشکلات بعدی شده و سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.