به گزارش آسوشیتدپرس، حمله پهپادی گروه های مبارز در یمن به یک پایگاه نظامی نشان داد که ایالات متحده دیگر تنها نیروی بهره ور از این فناوری هوایی نیست. در این حمله که شش کشته در پی داشت، آشکار شد که چگونه فقیرترین کشور جهان عرب به یکی از میدان های نبرد هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل شده است. اکنون هم مبارزان جنبش مردمی انصارالله و نیروهای ائتلاف تحت رهبری سعودی ها و هم نیروهای آمریکایی در عملیات های خود از این توانایی هوایی بهره می برند.

بر این اساس، گزارش سال 2018 هیات کارشناسان سازمان ملل در یمن توجه ویژه ای به هواپیماهای بدون سرنشین QATEF-1 جنبش انصارالله، نشان داده است. اما پرسش مهم درخصوص مبدا تولید کننده این پهبادهاست.

آسوشیتدپرس مدعی شد: اگر چه رسانه های خبری وابسته به انصارالله اعلام کردند که وزارت دفاع در صنعا این هواپیمای بدون سرنشین را تولید می کند، اما در واقع آنها هم در ابعاد و هم توانایی های نظامی شبیه پهبادهای ابابیل-T تولید شده توسط صنایع هواپیما سازی ایران هستند. 

رسانه آمریکایی ادامه داد که ابابیل-T می تواند 45 کیلوگرم (100 پوند) کلاهک را تا مسافت 150 کیلومتر (95 مایل) حمل کند. گفته می شود که شیوه حمله پنج شنبه پهبادهای گروه انصارالله شبیه عملکرد ابابیل-T بوده است.

ایران بارها و بارها دخالت در طراحی و ساخت این پهبادها را رد کرده است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.