فرانسوا فیون که زمانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی فرانسه نامزد پیشتاز انتخابات بود متوجه شد که تلاش‌هایش برای رسیدن به ریاست جمهوری به خاطر اتهامات فساد نقش برآب شده است؛ اتهاماتی مبنی بر این‌که وی و همسرش پنلوپه و دو فرزندشان بیش از یک میلیون یورو (۱.۱ میلیون دلار) به خاطر سال‌ها کار به عنوان معاونین پارلمانی که شامل هیچ اقدام پایداری نبوده، دریافت کرده‌اند.

 

فیون ۶۴ ساله انجام هر کار اشتباهی را رد کرده است. وی مدعی است که این اتهامات در جریان یک کمپین لکه‌دار کردن شهرت وی با هدف از بین بردن تلاش‌هایش برای رسیدن به ریاست جمهوری علیه وی مطرح شده‌اند.

 

یکی از مقامات در دفتر دادستان مالی فرانسه که خواست نامش فاش نشود، گزارش‌های روز جمعه مبنی بر ارائه‌ درخواست برای دادگاهی این دو نفر را تایید کرد. قاضی تحقیق که به این پرونده رسیدگی می‌کند می‌تواند این درخواست دادستان‌ها را برای دادگاهی کردن این زوج را قبول یا رد کند.

 

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مارس سال ۲۰۱۷ میلادی اتهامات اولیه علیه فیون مطرح شد که شامل سوء‌استفاده از بودجه‌های دولتی، کسب پول از طریق سوء‌استفاده از بودجه‌های دولتی و اموال و دارایی‌های شرکتی و همچنین اعلام نادرست اموال و دارایی‌ها بود. همسرش نیز در همان سال به سوء‌استفاده از بودجه‌های دولتی، کسب پول از طریق سوء‌استفاده از اموال شرکتی و همچنین دریافت پول از یک کلاهبرداری متهم شد.

 

علی‌رغم این تحقیقات فساد که فیون آن را به عنوان یک ترور سیاسی محکوم کرده بود، وی به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری ادامه داد.

 

از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی هنگامی که این تحقیقات آغاز شد، فیون مجبور شد کمپین‌های انتخاباتی خود را به تجمع‌های سیاسی و تعداد اندکی بازدید تحت تدابیر امنیتی شدید برای اجتناب از رویارویی با معترضان ضد فساد که شعار «فیون در زندان» سرمی‌دادند، محدود کند.

 

اما در نهایت امانوئل ماکرون یک میانه‌روی جوان توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی پیروز شود.

 

فیون از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی تحت ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری وقت فرانسه به عنوان نخست وزیر کشورش خدمت کرد. وی تحت دوره‌های تصدی روسای جمهوری قبلی فرانسه یعنی فرانسوا میتران و ژاک شیراک پنج بار به عنوان یکی از مقامات دولت فعالیت کرد.

 

در سال ۱۹۸۱ میلادی فیون برای نخستین بار به عنوان نماینده شهر سبل – سور – سارت واقع در حومه غربی فرانسه به پارلمان فرانسه راه یافت؛ جاییکه خانواده‌اش در آنجا در برجی کوچک که باغی بزرگ احاطه شده بود، زندگی می‌کردند. در ۲۷ سالگی وی جوان‌ترین قانون‌گذار در مجلس عوام مجمع ملی (پارلمان) فرانسه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.