حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه با ایندیا تودی گفت، آمریکا به دنیال پایگاه‌های نظامی در افغانستان برای اهداف استراتژیک است.

وی گفت که نیروهای آمریکایی اگر مجبور به واگذاری پایگاه‌هایشان در افغانستان شوند هرگز از کشور ما خارج نخواهند شد.

به گفته کرزای افغانستان کشوری استراتژیک است و یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور آمریکا همین موقعیت استراتژیک است.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان ضمن تقدیر از انتصاب زلمای خلیل‌زاد، به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای آشتی در افغانستان گفت که این دیپلمات  کشور و منطقه را به خوبی می‌شناسد.

وی با تاکید بر اهمیت احیای شورای همکاری منطقه‌ای جنبو آسیا(سارک)  کهس ال ۲۰۱۶ به دلیل عدم شرکت هند ملغی شد گفت: سارک باید احیا شود. هند و پاکستان باید در جهت احیای سارک فعالیت کنند من ضرب‌الاجلی برای آن تعیین نمی‌کنم اما باید احیا شود.

کرزای با اظهار این نکته که اسلام آباد به استفاده از تروریسم به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند ابراز امیدواری کرد که دیدگاه دولت جدید پاکستان تغییر کرده باشد . وی گفت: نظر عمران خان، نخست وزیر پاکستان نقش مهمی در این تغییر سیاست و بازگشایی تجاری و سیاسی دارد. این دیدگاهی است که من امیدوارم او داشته باشد. 

وی همچنین به چاینا دیلی گفت: مکانیسم گفت‌وگوی سه‌جانبه میان چین، افغانستان و پاکستان نقش مهمی در تسهیل شرایط کشورش ایفا می‌کند و مناسبات میان افغانستان و پاکستان و همچنین صلح منطقه‌ای را با کنترل تروریسم و افراطگرایی ارتقا می‌دهد.

چین از نظر کابل، نقش بسیار مهمی در صلح و سازش در افغانستان دارد و دارای سه شرط لازم برای ایفای این نقش هم هست.  

کرزای با بیان اینکه چین ظرفیت، ابزار و ارتباطات لازم برای صلح و ثبات در افغانستان را داراست، تاکید کرد: چین یک همسایه است. چین هم دوست ما و هم پاکستان است. چین یک قدرت جهانی مهم است. طرف افغان از مکانیسم سه‌جانبه استقبال می‌کند و از تلاش‌های دولت چین برای عملی کردن آن قدردانی می‌کند.

رهبر سابق افغانستان افزود: از آنجاییکه تلاش جدیدی از سوی ایالات متحده برای برقراری صلح در افغانستان آغاز شده است، ما انتظار داریم تا آمریکا کمک چین را دریافت کند و با چین و سایر همسایگان بزرگ و مهم همچون روسیه همکاری داشته باشد. در آن صورت، سه طرف با اطمینان در صلح و ثبات افغان مشارکت خواهند کرد. چین یکی از دوستان جدی و یکی از همسایگان بسیار خوب ماست.

کرزای با بیان اینکه چین در رفاه و ثبات افغانستان نقش داشته است، تاکید کرد: این کشور دوست برایمان کمک اقتصادی تامین کرده است. ما به چندین دهه روابط کابل-پکن ارج می‌نهیم، خصوصا برای کمک‌های چین در ۱۸ سال گذشته به افغانستان که بسیار چشم‌گیر بوده‌اند.

این سیاستمدار افغان همچنین درباره طرح راه‌ابریشم جدید (ابتکار کمربند و جاده) که از سوی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین ارائه شده است، گفت افغانستان جزو اولین کشورهایی است که از این طرح حمایت به عمل آورد. کرزای گفت: این طرح نه تنها برای چین و اقتصاد و توسعه چین بلکه برای افغانستان و این منطقه هم اهمیت دارد زیرا این به معنای رقابت برای همگی ماست. افغانستان از سرمایه‌گذاری چین در افغانستان حمایت می‌کند و به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر چین در اقتصاد افغانستان است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.