مایک پامپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا در جریان حضورش در امارات در مصاحبه با العربیه گفت: آمریکا هرگز خاورمیانه را ترک نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: آمریکا انگیزه‌ها و دلایل ترکیه برای حمایت از مرزها و مردم خود را درک می‌کند اما همگان باید بدانند که کردهای سوریه "تروریست" نیستند.

پامپئو گفت: تصمیم عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه یک تغییر تاکتیکی است که توانایی آمریکا برای شکست داعش و مقابله با نفوذ ایران را از بین نمی‌برد.

وی خواهان ایجاد ائتلاف و تشکیل یک نیروی عربی مشترک شد که قادر به مقابله با چالش‌های منطقه باشد.

پامپئو تأکید کرد که آمریکا نسبت به امکان تأمین حمایت از کردها در سوریه خوش‌بین است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما اطمینان داریم که با ترکیه به توافقی برای حمایت از نیروهای کرد در سوریه بعد از عقب‌نشینی آمریکا از این کشور دست خواهیم یافت و امیدواریم که کردها در معرض حمله ترکیه قرار نگیرند.

وی افزود: ما قبول داریم که مردم ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور حق دارند در برابر تروریست‌ها از کشورشان دفاع کنند اما می‌دانیم که کردها "تروریست" نیستند. آن‌هایی که در کنار ما در طول این همه مدت با داعش جنگیدند مستحق این هستند که از آن‌ها حمایت به عمل آید.

این اظهارات به مذاق ترکیه خوش آمده است به طوریکه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در استان آنتالیا در جنوب این کشور گفت: ما اظهارات مایک پامپئو را درباره از بین بردن عناصری که مایه نگرانی ترکیه هستند، اظهاراتی درست و بجا می‌دانیم.

ترکیه اخیرا بارها تهدید کرده که عملیات علیه کردها را در شمال شرق سوریه آغاز خواهد کرد. بعد از اعلام آمریکا برای عقب‌نشینی نیروهایش از سوریه اکنون کردها دیگر هیچ پشتیبانی ندارند و باید به تنهایی با حمله احتمالی ترکیه مقابله کنند.

اخیرا جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به ترکیه سفر کرد اما اردوغان دیدار با او را نپذیرفت. چاووش‌اوغلو اظهارات بولتون درباره عقب‌نشینی مشروط را محکوم کرد و گفت که به رغم اظهارات متفاوتی که از سوی مسؤولان واشنگتن ایراد می‌شود اما کسی که رئیس‌جمهوری ترکیه را خطاب قرار می‌دهد دونالد ترامپ است.

وی مجددا تأکید کرد که کشورش حمله‌ای را برای از بین بردن کردها در سوریه آغاز خواهد کرد.

ترکیه طی چند روز اخیر تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به مرز با سوریه گسیل کرده و به نظر می‌رسد قصدش برای عملیات در شمال شرق سوریه جدی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.