اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد که در آن تاکید شده بود عوامل اف‌بی‌آی پس از اخراج شدن جیمز کومی از ریاست این سازمان در سال ۲۰۱۷، تحقیقاتی را آغاز کردند تا مشخص شود آیا دونالد ترامپ از طرف روسیه فعالیت دارد یا خیر.

جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی در زمان اخراج، تحقیقات این سازمان درباره مناسبات بین کمپین ترامپ و روسیه حین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را در دست داشت.

پمپئو در برنامه "رو در رو با ملت" سی‌بی‌اس گفت: قصد ندارم درباره مطالب نیویورک تایمز اظهارنظر کنم اما این را می‌گویم که فرض اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست، قطعا مضحک است. این ایده که در مطلب نیویورک تایمز گنجانده شده تا دونالد ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نشان دهد، احمقانه است و ارزش پاسخگویی ندارد.

براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی چنان نگرانی به وجود آورد که مقام‌ها شروع به تحقیقات کردند تا مشخص شود آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی است یا به صورت محرمانه دستورکارهای ضد آمریکایی به نفع مقام‌های روسی اجرا می‌کند یا خیر.

کاخ سفید در واکنش به آن تاکید کرد، موضع رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه بسیار سرسختانه است. سارا هاکبی، سخنگوی کاخ سفید جمعه با ارسال بیانیه‌ای برای ان‌بی‌سی نیوز گزارش تایمز را "مضحک" دانست. او نوشت: جیمز کومی اخراج شد چون او یک مزدور دو حزبی روسیاه است. برخلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که اجازه داد روسیه و دیگر متخاصمان خارجی اطراف آمریکا باشند، موضع رئیس‌جمهوری ترامپ علیه روسیه سرسختانه است.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم شنبه در واکنش به این گزارش، کومی را "پلیسی فاسد" توصیف کرد و مدعی شد که این مقام سابق اف‌بی‌آی تحت حفاظت بازرس رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات روسیه است. مولر اندکی پس از اخراج کومی در سال ۲۰۱۷ رهبری تحقیقات را بر عهده گرفت.

ترامپ در پیامش نوشت: وای! تازه از نیویورک تایمز مفلوک متوجه شدم که رهبران سابق فاسد اف‌بی‌آی که تقریبا همگی اخراج شدند یا مجبور شدند به دلایل بسیار بدی از این آژانس بروند، تحقیقاتی را علیه من آغاز کرده بودند؛ بی‌دلیل و بدون سند؛ آن هم پس از اینکه من جیمز کومی دروغگو را که یک موجود کاملا کثیف است، اخراج کردم!

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ابوظبی؛ روحیه دیپلمات‌های آمریکایی را به‌رغم تعطیلی دولت واشنگتن "خوب" توصیف کرد. در شرایطی که تعطیلی دولت آمریکا وارد چهارمین هفته ‌شد، پمپئو گفت: آنها درک می‌کنند که چالش‌هایی در واشنگتن وجود دارد اما ماموریت آنها همچنان پا برجاست، خدمات آنها ادامه دارد و آنها وظایفشان را انجام می‌دهند. ما نهایت تلاشمان را به کار می‌بندیم تا اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی ما تحت‌ تاثیر قرار نمی‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.