وی که در ادامه سفر منطقه ای خود به هشت کشور عربی امروز (یکشنبه) وارد دوحه شده است در دیدار خود با «عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود گفت:در گفت و گو با وزیر خارجه قطر بر وحدت بین اعضای شورای همکاری تاکید کردیم و اتحاد این شورا در آینده مهم است.

پمپئو افزود:استعفای «آنتونی زینی» فرستاده آمریکا برای حل بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تغییری در سیاست آمریکا درباره بحران شورای همکاری نمی کند.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که به گفت و گو با مسئولان عربستانی درباره بازخواست مسئولین قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد سعودی ادامه خواهد داشت. 

از سوی دیگر وزیر خارجه قطر روابط ما با آمریکا روابط محکمی است و امیدواریم این نشست ها باعث ایجاد روابط قویتر شود.

در تازه ترین دور اقدامات ضدایرانی، وزیر امور خارجه آمریکا از سه شنبه هفته گذشته (هجدهم دی ماه) تور دیپلماتیک خود را از اردن آغاز کرد تا در این کشور و هفت پایتخت دیگر منطقه درباره تحریم ایران و مقابله با آنچه کاخ سفید اقدامات بی ثبات کننده تهران می داند به رایزنی و گفت وگو بپردازد.

سفر خاورمیانه ای پمپئو البته شامل اهداف دیگر نیز هست که از دید ناظران و رسانه ها می توان به تشریح سیاست های «دونالد ترامپ» در خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، رایزنی درباره چگونگی بازگشت سوریه به جمع دولت های عربی، تلاش برای حمایت از گروه های مسلح کُردی در سوریه در برابر ترکیه، رفع برخی اختلافات میان دولت های عربی و رایزنی با سعودی ها در زمینه پرونده قتل «جمال خاشقچی» اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.