محمد جواد ظریف روز یکشنبه در بدو ورود به بغداد در جمع خبرنگاران با تقدیر از مواضع مثبت مقامات دولت عراق در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، تاکید کرد در سفر به عراق، بنا داریم زمینه های گسترش روابط و همکاری ها را بررسی کنیم. 

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور و گستردگی روابط میان تهران و بغداد افزود: این نخستین سفر من به عراق بعد از تشکیل دولت جدید است و تلاش می کنیم با کمک مسوولان عراقی این مواضع مثبت به مرحله عملیاتی برسد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: پس از پیروزی بر داعش، برخی مشکلات در مسیر همکاری دو کشور از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا ایجاد شد که می خواستند در گسترش مناسبات میان ایران و عراق کارشکنی کنند اما خوشبختانه با تدبیر مسوولان دو کشور ناکام ماندند. 

وی با نام بردن از آمریکا بعنوان اسب بازنده، به کشورها توصیه کرد که روی اسب بازنده شرط بندی نکنند. 

ظریف گفت: آمریکا ۴۰ سال است که در سیاست هایش علیه مردم ایران با شکست مواجه شده است. 

وی همچنین دیدار با مسوولان عراقی و حضور در سه همایش تجاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور در بغداد، سلیمانیه و کربلا را از دیگر برنامه های خود در این سفر اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که تهران تلاش می کند فعالیت های بخش خصوصی و فنی و مهندسی در عراق تقویت شود. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه وارد بغداد پایتخت عراق شد. 

ظریف برای انجام یک سفر چهار روزه و دیدار با مقامات عراق و همچنین شرکت در چند نشست مشترک اقتصادی بعدازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال نزار خیرالله قائم مقام وزیر امور خارجه عراق و سفیر جدید این کشور در تهران قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است در این سفر علاوه بر مذاکره با همتای عراقی خود همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد الحبلوسی رئیس پارلمان عراق دیدار و گفتگو کند. 

شرکت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد و نشست اقتصادی سرمایه گذاری ایران و عراق در شهر کربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و دیدار و گفتگو با مقامات کرد عراقی از برنامه های سفر چهار روزه ظریف به عراق است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.