نزدیک به ۳ دهه است که پژو ۴۰۵ در خیابان‌های ایران دیده می‌شود و حتی با وجود مدل‌های متنوع در بازار خودرو، هنوز هم خیلی‌ها خرید این خودرو را ترجیح می‌دهند. اما یکی از دغدغه‌ها برای آنهایی که به دنبال نمونه کارکرده این خودرو هستند این است که موقع خرید پژو ۴۰۵ دست دوم باید به چه چیزهایی توجه کرد؟

این روزها  پژو ۴۰۵ تنها در دو مدل GLX و SLX تولید می‌شود و خط تولید پژو GL متوقف شده و با اینکه قیمت خریدش بسیار پایین است ولی پیدا کردن نمونه‌ای سالم و کم کارکرد که شما را مدام راهی تعمیرگاه نکند کاریست بسیار مشکل. البته این را هم بگوییم که مدل‌های جدیدتر  هم چندان بی نقص نیستند. کیفیت داشبورد مدل‌های طرح جدید به خوبی داشبورد مدل‌های قدیمی نیست، کیفیت مواد اولیه و قالب‌گیری‌اش پایین است و سر و صدای بیشتری هم در ناهمواری‌ها تولید می‌کند. برخی نیز می‌گویند سر و صدایی ممکن است در کابین مدل‌های ۹۰ به بعد بشنوید که کاملا طبیعی‌ست.

نه تنها قبل از خرید این نوع از خودرو که قبل از خرید هر خودروی کارکرده‌ای آن را پیش یک صافکار ببرید. اتاق ۴۰۵ ضربه‌پذیری زیادی دارد و در صورت وارد شدن ضربه از پشت، ورق سینی صندوق آسیب می‌بیند و به سرعت جمع می‌شود. در صورت وارد شدن ضربه از جلو هم سرشاسی‌ها خیلی راحت از فرم خارج می‌شوند. در برخوردهای از جلو، سینی کامپوزیتی جلوی ۴۰۵ می‌شکند. روی این قسمت مجموعه فن، رایاتورها، چراغ‌های جلو سوار است. سینی فابریک کارخانه دارای برچسب‌های هشدار فابریک و هولگرام است ولی در صورتی که سینی تعویض شده باشد، نشانه تصادفی بودن خودرو است و برچسب‌ها هم ممکن است با ماشین مطابقت نداشته باشند. تعمیرکار خوب می‌تواند این مورد را تشخیص دهد.

اگر می‌خواهید خودرویی با پیشرانه  XU۷ بخرید یعنی مدل SLX، دقت کنید که واشر سرسیلندر و تسمه تایم خودرو سالم باشد.  موتور XU۷ که تعمیر شده باشد، روغن سوزی هم دارد و اگر واشر سرسیلندر بسوزد، دود سفید یا بوی ضدیخ و مخلوط شدن آب و روغن نمایان می‌شود. بنابراین برای مطمئن شدن از اینکه موتور سالم است و درستکاری نشده، از یک تعمیرکار خبره بخواهید تا آن را معاینه کند.

در خرید ۴۰۵‌های دوگانه‌سوز دقت کنید که سیستم CNG فابریک کارخانه باشد، اصولی نصب شده باشد و مشکلی از نظر نشتی نداشته باشد.

بعضی از افراد خودرویشان را اسپرت می‌کنند و ارتفاع خودرو را تغییر می‌دهند. استفاده از رینگ‌های پهن و غیراستاندارد و کم کردن ارتفاع ماشین، استهلاک مجموعه سیستم تعلیق و شاسی را بالا می‌برد و کابین را بیشتر به صدا می‌اندازد.

جلوبندی و جعبه فرمان ۴۰۵ را حتما نگاه کنید. به هم خوردن تنظیمات جلوبندی یا شاسی در ۴۰۵ با علائمی مثل  لاستیک‌سایی و لرزش فرمان مشخص می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.