دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش در ۲۰۱۷ در موقعتی‌های مختلف، کشورهای عضو ناتو را متهم به کوتاهی درعمل به وظایفشان نسبت به بودجه نظامی سالانه و به دوش کشیدن بار مسئولیت‌ها در ائتلاف ناتو کرده است.

منابعی که نامشان را فاش نکردند به نیویورک تایمز گفتند: نگران هستند رئیس جمهور آمریکا از آن جا که دیگر کشورهای عضو ائتلاف ناتو در تقویت مشارکت نظامی خود در این ائتلاف و رسیدن به هدف تعیین شده از سوی ناتو برای بودجه نظامی کوتاهی کرده‌اند بار دیگر تهدیدش نسبت به خروج از ناتو را از سر بگیرد.

طبق این گزارش ترامپ چند روز پیش از برگزاری نشست ناتو در بروکسل در تابستان گذشته در عین گفت و گو با مقام‌های امنیت ملی ارشد دولتش، موجودیت ناتو را مورد سوال قرار داده و آن را یک بار "مسئولیت فرسوده کننده" برای آمریکا خوانده است.

براساس این گزارش نیویورک تایمز ترامپ نسبت به کوتاهی اروپا در محقق کردن اهداف مربوط به بودجه نظامی و به جا گذاشتن یک بار مسئولیت بسیار بزرگی برای آمریکا شکایت کرده است.

ظاهرا رئیس جمهور آمریکا از این موضوع که هم پیمانان کشورش در ناتو متعهد به هزینه کردن بیشتر برای ناتو نیستند ابراز ناخرسندی کرده است.

با این حال در جریان همین این اجلاس اما در یک موقعیت دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو الگوی واشنگتن را تحسین کرده و پیشنهاد داده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این الگو پیروی کنند و این باعث تعجب ترامپ شده است.

بر طبق گزارش نیویورک تایمز ترامپ مشخصا همچنین از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بودجه نظامی یک درصدی کشور وی ابراز ناخرسندی کرده است.

به نوشته این روزنامه در آن زمان جیمز ماتیس، وزیر دفاع وقت دولت ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی به سختی تلاش می‌کردند تا ضمن تعهد به راهبرد آمریکا اشاره‌ای به خروج بالقوه از ناتو نکنند؛ چرا که به شکلی اجتناب ناپذیر باعث تضعیف نفوذ واشنگتن در اروپا و تشجیع روسیه می‌شود.

نیویورک تایمز نوشت: مشاوران امنیت ملی ترامپ به شکل فزاینده از مسئله خارج شدن از ناتو و تداوم تلاش‌های ترامپ برای مخفی کاری نسبت به تعامل‌هایش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ضمن ادامه تحقیقات رابرت مولر درباره اتهام تبانی کمپین انتخاباتی ترامپ با کرملین نگران هستند.

در همین راستا، میشل فلورنوی که در دولت باراک اوباما، معاون وزیر دفاع بوده به این روزنامه گفت: این کار باعث از بین رفتن ۷۰ سال همکاری پر زحمت در دولت‌های متعدد چه جمهوری خواه و چه دموکرات به منظور ایجاد احتمالا قوی‌ترین و پرسودترین ائتلاف در تاریخ می‌شود.

او خاطر نشان کرد: این اقدام در صورت رخداد می‌تواند تبدیل به "بزرگترین موفقیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه" شود که در رویاهایش آن را تصور می‌کرد.

نیویورک تایمز در ادامه از دریادار بازنشسته جیمز استاوریدیس، فرمانده ارشد سابق متحد ناتو نقل قول کرد که گفته است حتی بحث درباره خروج از ناتو یک "هدیه بزرگ برای پوتین" است. چه برسد که عملا هم اجرا شود.

عوامل داخلی که با این روزنامه گفت وگو کردند گفتند که فرض می‌شود با تضعیف ائتلاف ناتو ولادیمیر پوتین آزادی بیشتری برای انجام هرآن چه می‌خواهد به دست بیاورد و به این ترتیب روسیه را وزنه متقابل در مقابل آمریکا  و اروپا کنند.

با وجود آن که دونالد ترامپ به صورت علنی تهدید به خروج از ناتو نکرده اما روابط بین اروپا و آمریکا به دلیل این که ترامپ اعضای ناتو را از بابت عدم پایبندی به الزام‌های مربوط به بودجه نظامی محکوم کرده به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.