گاردین نوشت، در این جلسه قانون‌گذاران انگلیسی به بیان مواضع خود درباره طرح خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت می‌پردازند. قرار است در این جلسه طرح مورد نظر ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس در خصوص خروج از اتحادیه اروپا به رأی گذاشته شود.

پارلمان انگلیس درباره توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی‌گیری می‌کند که به جنجالی‌ترین و اختلاف‌برانگیزترین موضوع در صحنه سیاست این کشور طی دهه‌های اخیر تبدیل شده است.

نشانه‌ها حاکی از آن است که نخست‌وزیر انگلیس با شکستی قطعی در رأی‌گیری درباره طرح پیشنهادی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روبه‌رو است.

این طرح که مورد توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا قرار گرفته، برای اجرا شدن باید به تصویب پارلمان انگلیس برسد اما نه‌تنها احزاب مخالف با این توافق مخالفت کرده‌اند بلکه در میان حزب حاکم محافظه‌کار هم این طرح مخالفان زیادی دارد.

جرمی کوریبن، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت می‌گوید، ترزا می در کسب اعتماد نمایندگان و رفع نگرانی‌های آنها درباره بریگزیت "کاملا شکست خورده" و خواهان اعلام انتخابات زودهنگام در صورت رأی نیاوردن طرح توافق در پارلمان شده است.

در صورتی که پیش‌بینی‌ها درباره رأی نیاوردن توافق بریگزیت در پارلمان انگلیس تحقق پیدا کند، میزان آرای موافق و مخالف در ادامه راه تعیین کننده خواهد بود. بر این اساس گزینه‌هایی مانند تلاش دوباره برای رأی‌گیری، کنار رفتن نخست‌وزیر و اعلام انتخابت زودهنگام، تأخیر در روند بریگزیت و شاید تکرار همه‌پرسی مطرح باشد.

هفته گذشته پارلمان انگلیس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن نخست وزیر موظف شد در صورت شکست طرح توافق، طی سه روز طرح پیشنهادی تازه‌ای را به پارلمان ببرد.

انگلیس قرار است در روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ ( دو و ماه نیم دیگر) از اتحادیه اروپا خارج شود.

رأی‌گیری امروز پارلمان، حدود دو سال و نیم بعد از رأی مثبت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه در یک همه‌پرسی انجام می‌شود.

این رأی‌گیری قرار بود در آخرین روزهای سال گذشته میلادی برگزار شود اما ترزا می که شکست این طرح را قطعی می‌دید، تلاش کرد با به تعویق انداختن آن رضایت تعداد بیشتری از نمایندگان را جلب کند.

از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بریگزیت و موانع و پیامدهای احتمالی آن به مهم‌ترین موضوع کلان در انگلیس تبدیل شده که از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داده و بازتاب زیادی در سرتاسر جهان داشته است.

توافقی که امروز به رأی گذاشته می‌شود، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ و بعد از یک سال و نیم مذاکره بین دولت انگلیس و اتحادیه اروپا به دست آمد.

حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نگران آن هستند که این توافق، انگلیس را همچنان نزدیک و در مواردی وابسته به اتحادیه نگه دارد و چنین چیزی را "خیانت" به رای مردم در همه‌پرسی می‌دانند. گروهی هم پارلمان انگلیس را متهم می‌کنند که در مسیر تحقق خواسته مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا مانع‌تراشی می‌کند.

مخالفان بریگزیت هم می‌گویند این توافق انگلیس را در حالتی بلاتکلیف و نامطمئن نسبت به اتحادیه قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف، وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است که به ترتیب در انگلیس و اتحادیه اروپا واقع شده‌اند.

بر اساس توافقی که امروز به رأی گذاشته می‌شود، این مرز همچنان با شرایطی که مقررات اتحادیه اروپا در آن غالب است، باز می‌ماند تا این که دو طرف یک توافق اقتصادی دائمی را امضا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.