موسوی خوئینی‌ها که در فضای سیاسی ایران همواره به گونه‌ای رفتار کرده است که وانمود شود لیدر و یا بازیگردان  پشت پرده جریان چپ و اصلاح طلبان در کشور است، در این گفتگو سعی کرده است با مخلوط کردن مطالب درست و نادرست و بعضا متناقض و مغرضانه حساب خود و اصلاح طلبان را از آقای هاشمی رفسنجانی جدا کند.

این گفتگو نیروهای دلسوز کشور را آزرده خاطر کرد ولی با استقبال گسترده احمدی‌نژادی‌ها و جریان پایداری روبرو شد. آنها عموما مطالب آقای خوئینی‌ها را مؤید مواضع خود علیه هاشمی در این سال‌ها قلمداد کرده و به بازنشر گسترده آن پرداختند. در این میان عده زیادی دنبال چرایی این گفتگو و اهدافی که در ورای آن وجود دارد می‌گشتند و به گمانه‌زنی می‌پرداختند.

درباره علل و انگیزه‌های این مصاحبه احتمالات زیادی می‌توان بیان کرد، ولی آنچه مسلم است این است که نبایستی آن را فقط یک گفتگوی رسانه‌ای معمولی در جهت نشر دیدگاه‌ها توصیف کرد.

اینکه چرا آقای موسوی خوئینی‌ها تلاش وافر و مصرانه‌ای دارد که حساب اصلاح طلبان را از آقای هاشمی، ملی مذهبی‌ها و حتی به نوعی از حاکمیت جدا کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

اول/ آقای موسوی خوئینی‌ها برعکس برخی افراد شاخص جناح چپ و اصلاح طلبان که برخی چپ روی‌های تند گذشته را اشتباه توصیف کرده بودند، از همه آنها کاملا دفاع کرد و با انتقاد از بازرگان،‌چمران و امام موسی صدر، حساب اصلاح طلبان را از ملی مذهبی ها که در جریان ایجاد دوم خرداد یکی شده بودند، جدا کرد. دفاع وی در این شرایط نشان از عزم جزمی برای احیای جریان چپ در کشور دارد، به خصوص اینکه امروز شاهدیم در بسیاری از کشورها رویکرد چپ گرایانه دوباره احیا شده است.

دوم/ آقای موسوی خوئینی‌ها به خوبی واقف است که احمدی‌نژاد با اینکه از کارگزاران آقای هاشمی و از داخل جریان اصول گرایی بود و بارها به تمجید و مدح هاشمی پرداخته بود، با تحلیل و سفارش برخی اطرافیان با هجمه به هاشمی و دادن آدرس غلط توانست ضمن کسب حمایت‌های ویژه، رئیس جمهور کشور شود.

سوم/ در جامعه چنین وانمود می‌شود که مردم به نوعی از اصول گرایان و اصلاح طلبان و بعضا از حاکمیت ناامید و رویگردان شده‌اند. بنابراین امروز نیز می‌تواند هاشمی دوباره آدرس غلط یک جریان سیاسی دیگر شود. آقای خوئینی‌ها تلاش دارد با هجمه به هاشمی و حتی یکی کردن هاشمی و حاکمیت با بیان جملاتی نظیر اینکه رهبری برای «هاشمی سنگ تمام گذاشت» و یا «عشق هاشمی خامنه‌ای بود»، از فضای گل آلود شده جامعه توسط دشمنان با دادن آدرس‌های غلط و با گرته برداری از روش احمدی‌نژاد،‌ماهی مقصود صید کند.

همزمان با انتشار سخنان موسوی خوئینی‌ها، گفتگویی نیز با بهزاد نبوی منتشر شد که می‌تواند پاسخی برای اهداف ذکر شده در بالا باشد. او گفت: مردم امروز دیگر به بلوغ کافی رسیده‌اند و می‌فهمند که بعضی آدرس‌ها، اشتباه است.

* این مطلب سرمقاله روزنامه ۱۹دی مورخ چهارشنبه ۲۶دی ماه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.