روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرد که به نسخه‌ای از تلگراف محرمانه سفارت لبنان در واشنگتن که برای بیروت ارسال شده، دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد موضع ایالات متحده آمریکا در خصوص دعوت سوریه به نشست سران اقتصادی کشورهای عربی که قرار است در بیروت برگزار شود، منفی است و واشنگتن تهدید کرده که در صورت مشارکت لبنان در بازسازی سوریه تحریم‌هایی ضد این کشور اعمال خواهد شد.

بر این اساس بنا به درخواست آمریکا، سوریه به اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی در بیروت دعوت نخواهد شد. این موضوع به صورت رسمی از راه‌های مختلف به وزارت خارجه لبنان ابلاغ شده است. سفارت آمریکا در بیروت به صورت مستقیم این پیام را به مسئولان ذیربط مخابره کرده است. همچنین سفارت لبنان در واشنگتن نیز مواضع وزارت خارجه آمریکا را دریافت و آن را به وزارت خارجه لبنان انتقال داده است.

پیام آمریکا در واکنش به درخواست هیئت دیپلماتیک در آمریکا برای اطلاع از دیدگاه این کشور در خصوص دعوت سوریه به نشست سران مطرح شده که قرار است یک شنبه هفته آینده در بیروت برگزار شود.

در همین رابطه روزنامه الاخبار به نسخه‌ای از این تلگراف محرمانه که در تاریخ ۳۰ ژانویه از هیئت لبنانی در آمریکا به وزارت خارجه این کشور در بیروت ارسال شده، دست پیدا کرده که در خصوص روشن شدن مواضع واشنگتن درباره احتمال دعوت سوریه به نشست اقتصادی سران عرب در بیروت است.

در این پیام آمده است که دفتر لبنان در وزارت خارجه آمریکا از طریق نامه دست نویس در پست الکترونیک در واکنش به سوال هیئت دیپلماتیک لبنانی اعلام کرده است که واشنگتن، لبنان و تمام کشورهای عضو اتحادیه عرب را از ارسال دعوتنامه برای سوریه منع می‌کند. واشنگتن همچنین به لبنان سفارش می‌کند که هیچ اقدامی در خصوص مشارکت در تامین منابع مالی برای دولت سوریه انجام ندهد. این اقدام می‌تواند به عنوان مثال از طریق سرمایه گذاری و تامین مالی روند بازسازی در این کشور صورت می‌گیرد. بر اساس تهدید آمریکا هرگونه حمایت مالی یا مادی از دولت بشار اسد یا حامیان این کشور ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شود.

الاخبار در ادامه مقاله خود می‌نویسد که تصمیم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ که از طریق حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر به اجرا گذاشته شد، بنا به درخواست و دستور هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا بود. این در حالی بود که در آن شرایط، کشورهای عربی و رژیم های حاشیه خلیج فارس روابط خوبی با دولت سوریه داشتند. به این ترتیب به نظر می‌رسد فشار دادن دکمه بازگشایی روابط اتحادیه عرب با سوریه نیز تنها باید با تصمیم آمریکا باشد.

تمام شاخص‌ها نشان از نقش تاثیرگذار آمریکا در این روند دارد، چرا که آمریکا، لبنان و کشورهای عربی را در  ارتباط با دعوت سوریه به نشست سران اقتصادی مورد عتاب قرار داده است. این موضوع عامل اصلی عدم حضور دمشق در نشستی است که قرار است در ۲۰ ژانویه در بیروت برگزار شود. این در حالی است که لبنان در توجیه عدم دعوت سوریه به این نشست مدعی شده است که تنها برگزاری این مراسم را برعهده دارد و دعوتنامه‌ها را به نمایندگی از اتحادیه عرب ارسال می‌کند.

لحنی که در پیام ارسال شده از سوی آمریکا برای بیروت وجود دارد، نشان می‌دهد که لبنان درخواست موضع‌گیری آمریکا در خصوص احتمال دعوت سوریه را داشته تا تصمیم خود را بر اساس این موضع‌گیری اتخاذ کند. این موضوع در تناقض با اظهارات مطرح شده از سوی جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در این خصوص است.

در همین رابطه یک مسئول وزارت خارجه لبنان تصمیم‌گیری آمریکا در خصوص عدم دعوت سوریه به نشست سران عرب را رد کرده و گفته است که این یک موضوع عربی است و ارتباطی با آمریکا ندارد.

وی با اشاره به اینکه موضع گیری آمریکا در خصوص مشارکت سوریه در اجلاس بیروت کاملاً مشخص است، در عین حال تاکید می‌کند که دیدگاه واشنگتن برای بیروت الزام‌آور نیست. در صورتی که این موضوع درست باشد، چرا باید هیئت دیپلماتیک لبنان در آمریکا درخواست موضع‌گیری واشنگتن در خصوص این موضوع عربی را مطرح کنند؟

موضوع خطرناک دیگر که در تلگراف محرمانه ارسال شده از سوی واشنگتن وجود دارد، تهدید به اعمال تحریم‌ها ضد لبنان در خصوص مشارکت این کشور در بازسازی سوریه است. این موضوع نشان دهنده همان هشدارهایی است که پیش از این نیز شخصیت‌های سیاسی لبنان از مسئولان آمریکایی دریافت کرده‌اند. سوالی که مطرح است، این است که اگر لبنان تسلیم فشارهای آمریکا شود و فرصت احیای مناسبات خود با دمشق را از دست بدهد، چه منافع سیاسی و اقتصادی می‌تواند داشته باشد؟ اظهارات جبران باسیل نشان نمی‌دهد که لبنان بخواهد مجری دستورات آمریکا باشد. او گفته است که سالهای جنگ در سوریه باعث فشار بر لبنان شده و بازارهای عربی را به روی این کشور بسته است، بنابراین عاقلانه نیست که لبنان خودش را در دوران صلح تحت فشار و محاصره بگذارد. وی گفته بود که لبنان در طلیعه کشورهایی قرار خواهد داشت که خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌شود و در این خصوص وابسته به کشورهای دیگر نخواهد بود.

باسیل تاکید کرد: بعد از جنگ موضوع بازسازی سوریه مطرح هست. آیا عاقلانه است که ما خودمان را مجازات کنیم و در روند بازسازی مشارکت نداشته باشیم، چرا که دولتی وجود دارد که ما را از این روند باز می‌دارد و تهدید کرده که در صورت مشارکت ما در بازسازی سوریه ما را تحریم می‌کند؟

وی که این اظهارات را بعد از برگزاری نشست خود با دیوید هیل قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی مطرح کرده، ابراز داشت لبنان به دنبال حضور در روند بازسازی سوریه است و باید این موضوع در نظر گرفته شود. حال باید دید آیا همراهی وزارت خارجه لبنان با عدم دعوت سوریه به نشست سران اقتصادی در ازای پایبندی این کشور به حضور در روند بازسازی سوریه مطرح شده است؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.